Wednesday, June 24, 2009

Tiredness ;|


Patutla aku rasa penat nak mampus sejak akhir- akhirni... Rupanya aku banyak x baca doa bila nak mula buat benda2 yang berat..huhu..gelong tahap cyanide~...huhu..

Ramai yang apabila keluar rumah terus sahaja keluar tanpa membaca doa yang diajar oleh Nabi sallAllah ‘alayhi wa sallam. Sekurang-kurangnya itulah yang sering diperhatikan. Apabila Nabi sallAllah ‘alayhi wa sallam keluar rumah Baginda akan membaca:

اللَّهُمَّ إِنِّي أعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ ، أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ ، أَوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَيَّ

(حديثٌ صحيح ، رواه أبو داود والترمذي وغيرهما بأسانيد صحيحة)

Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari menyesatkan atau disesatkan, dari menggelincirkan atau digelincirkan, dari menganiaya atau dianiaya, dari memperbodoh atau diperbodohkan (oleh orang lain).

(Hadith Sahih Riwayat Abu Dawud)

Kalau kita betul renungkan makna doa ini maka kelebihan doa ini akan benar-benar dapat dirasakan. Berapa ramai orang hari ini yang dipersenda oleh orang, disesatkan, dianiaya atau menganiaya orang lain selepas keluar dari rumahnya ? Tiada apa yang dihairankan kerana mereka memang tidak membaca doa keluar rumah. Masalah buli di sekolah pun mungkin boleh dikurangkan secara drastik dengan izin Allah jika ibu bapa mengambil inisiatif untuk mengajar anak mengamalkan doa ini dalam kehidupan harian. Mungkin boleh diprint dan diframe depan rumah buat sementara waktu bagi memudahkan menghafalnya. Bagi yang kaya mungkin boleh ditulis atas flip chart dan diletak di tempat laluan sebelum keluar rumah. Semoga Allah memberi kekuatan untuk menghidupkan sunnah yang mati ini.

2 comments:

Cik Puan Mira said...

thank you cbah..

ilmu baru.

HAPPY BIRTHDAY!

hehe

Anonymous said...

Making money on the internet is easy in the undercover world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat hosting[/URL], It's not a big surprise if you haven’t heard of it before. Blackhat marketing uses alternative or misunderstood avenues to generate an income online.