Saturday, December 26, 2009

Kelas _ _R_ _H_ _ _ _N

3 hari kelas dengan k.kinah..wahahaha...kelas _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.... kenapa aku ditakdirkan dapat kursus free dari Cikgu Sakinah...ujian dari Allah...

Friday, December 25, 2009

memory...



hmm..rasa nak letak gambar ni..waktu g pangkor ngan mira 18 Nov 2008....

Alangkah baiknya...

Alangkah baiknya jika lelaki melihat wanita yang lebih daripadanya sebagai isterinya, ibu kepada anak-anaknya. Dia akan menjadi bangga. Alangkah baiknya jika wanita melihat suami sebagai sahabatnya yang paling akrab dan penentu syurganya, tentu dia akan bersikap hormat dan penyantun sekalipun lelaki itu tidak lebih berkelulusan daripadanya.

Kerap kali kita memohon maaf dan berharap benar agar segala kesalahan kita dimaafkan dan dilupakan sehingga kita seperti tidak pernah melakukan apa-apa yang salah pada orang lain. Namun cabaran letaknya bukan pada memohon maaf tetapi pada memberikannya. Benarlah firman Allah bahawa sebaik-baik infaq ialah maaf. Pesan Allah maafkan dan lupakan! Apakah kamu tidak suka mendapat keampunan daripada-Ku? Betapa mahal maaf sehingga Allah menawarkan keampunan sebagai ganjaran.

I Like this quote I dislike this quote“All men make mistakes, but only wise men learn from their mistakes.”Winston Churchill

I'm very sorry dear.......

loss..

I have been thinking allot lately about the people in my life that I have loved and lost. How love, and life is such a precious and precarious thing, that can be taken away – in an instant. You can watch family members die for years, or have friends snuffed out in a tragic accident, you can have people turn away from your love, and you yourself can walk away. Love and life. Precious things so easily taken for granted.

I have lost allot of people that I love – to many to count. Most, have died of cancer, but there has also been heart attacks, accidents, other deaths, and emotional distancing. Anyway you slice it, it is the loss of love It is the loss of someone in your life who you love, and there is nothing more painful.

I don’t know if I have ever really taken the time out to deal with the loss that I have felt over the years… I don’t know if I have really said good-bye. From time to time I think about people that I have loved and lost, for whatever reason, and I am filled with a total sadness. I think about those who are still here, and ponder making amends – saying sorry – or asking why. I think about those gone, and I am filled with regrets.

Words never said.

Words never heard.

I think about people who have pushed me away, and how sometimes I brought that pushing onto myself. I think of those who I have pushed away – seeking solitude and suffering alone to companionship. I often think about where my life would be with those people still here. And I think of those in my life now, and I wonder if I will repeat old mistakes? I wonder if they will push my love aide.

Do the people in my life know how much I truly love them?

Do they know how much I truly care.

Do the love me too?

Though out my life I have had my love used against me. People used it to manipulate me: I was the girl with the car, who would drive anywhere. I was the girl with the generous heart, who will always buy dinner and drinks for everyone – even if she cant afford it. I was the girl who could be used to get what you want, and then tossed aside.

Being used has made me jaded.

Being used has made me think – up until recently – that maybe I had no more love to give, for fear of the hurt that comes with the realization that you in fact are being used for who you are, and what you have.
I have been afraid to love.

Has this fear of what has happened in the past, cost me love for the future?

Am I better off not loving at all – because that way, you cant get hurt by simple words and actions – am I better off not being loved?

Will I ever be truly loved?

No matter what I feel about being used, pushed aside, or being the one pushing away, the bottom line is:

They Are Still Here.

There is time to make amends, ask why, or say “I love you”.

But what of those who are no longer here?

What about those who you cant make amends to?

I hold in my heart a lifetimes worth of regrets…. I life times worth of ‘what ifs’

Silent Killer..

I think i found a silent killer....and feel dat i'm dying...coz of d silent killer..

Wednesday, December 16, 2009

Istana Cinta...

Istana Cinta (OST Cinta Balqis)

Kekaburan alam tika ini terasa
Satu penantian pada suatu ketika
Yang penuh dengan dugaan yang merantaiku

Adakah mampu aku terus mengharungi
Lembah yang berduri kian menusuk hati
Tiada kata yang pasti
Tak ku temui

Tuhanku titiskanlah rahmat yang teragung
Menerangi kalbuku
Cinta suci bersama ke akhir hayatku
Kan ku tunggu

Pencarianku hingga ke sudut dunia
Mengenal kasih yang tiada batasannya
Pengorbananku menanti istana pasti

Tuhanku titiskanlah rahmat yang teragung
Menerangi kalbuku
Cinta suci biarkanlah ku pergi
Menanti pelukanmu

Penyanyi: Eira Syazira
Komposer: Taja Meet Uncle Hussein
Lirik: Arome & Onie

eksiden...

abahku sekeluarga eksiden......dilanggar bas rapid...Allah punya kuasa..tayar belakang kembara tu sekurang2nya menjadi penghalang supaya x menjadi kemalangan ngeri..kalau x da tayar tu mungkin.........nau'zubillah.....yang pasti cermin belakang tu pecah terus..terpelanting sampai ke kepala driver...jadi bdak2 kecik berumur 1 tahun n 4 tahun setengah tu..menangis sampai kul 12 malam akibat terkejut...akupun terkejut mendapat berita ni...aku membayangkan gambaran yg ngeri..sebabnya dirempuh bus rapid yg terkenal dengan kelajuannya...hmm..gegaran yg kuat...semua orang balik dalam keadaan pening...tapi..Alhamdulillah..tidak ada kecederaan...cuma..ape yg nak aku cakap ialah..undang2 malaysia telah membuat kan hidup ramai penduduknya susah...adaka patut..kita xleh claim kat bus atau lori yg langgar kita..jadi terpaksa amik lowyer... hmmmm..itulah..sistem die malaysia tanah airku yg terchentaaa....sekian sahaja....hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

Wednesday, November 18, 2009

rindu

-dalam hati ada rindu-

sabar dan solat

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.”
ayat 45 Surah Al-Baqarah

Hikmah Kejadian Semalam..

Sabda Rasulullah; Ambillah kesempatan berdoa ketika hati sedang lemah lembut kerana itu adalah rahmat Allah. (Rawahu al-dailami)

"Barangsiapa yang mengeluarkan seorang muslim dari sesuatu kesusahan diantara kesusahan -kesusahan dunia maka Allah akan mengeluarkannya dari satu kesusahan diantara kesusahan-kesusahan pada hari kiamat." (H.R. Muslim)

Allah telah memberikan pujian kepada orang orang yang melakukan dan membiasakan diri untuk solat, maka Allah berfirman; "Sesungguhnya orang orang yang bertakwa berada di dalam taman taman(syurga) dan di mata air-mata air. Sambil mengambil apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka. sesungguhnya mereka sebelum itu di dunia adalah orang orang yang membuat baik. Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam. Dan di akhir- akhir malam mereka memohon ampun kepada Allah." (Adz-Dzariyat: 15-18)

Tuesday, November 17, 2009

maafkan aku mama...

uwaaaa.....mama,mintak maaf...sebab terlupa...mingguni sepatutnya aku ade kat tanjung malim...tetapi aku terlupa tentang itu...mnx maaf mama...mesti mama kuciwa...hmm... naseebah..dimana janji mainsmu...ishhh3x...teruk3x..

-harini jumpa delavog-ayat dia-"xpala,nanti sok matipun sorang2 jgak cbah"... hmm..aku terima ayat tuh..thanx dela..

Monday, November 16, 2009

Aku Dah Tak Tahan??Aku Tak Nak....?

Bismillahirrahamanirrahim…..

Antara perkara yang menerangkan jiwa manusia dan mendorongnya untuk menyumbang serta berkorban ialah mengetahui bahawa sesungguhnya apa yang ia lakukan itu tidak akan lenyap, bahkan mendapat ihsan dan ganjaran besar serta anugerah yang sangat bernilai di sisi Allah. Allah swt berfirman:

…dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikanya; dan dia jualah sebaik2 Pemberi rezeki. (Surah Al-Saba': ayat 39)

Allah swt berfirman:

… yang demikian kerana sesungguhnya (tiap2 kali) mereka merasai dahaga, dan merasa penat lelah, dan juga merasai lapar (dalam perjuangn) pada jalan Allah; dan (tiap2 kali) mereka menjejak sesuatu tempat yang menimbulkan kemarahan orang2 kafir; dan juga (tiap2 kali) mereka menderita sesuatu yang mencederakan dari pihak musuh – melainkan semuanya itu ditulis bagi mereka: (pahala) `amal yg salih. Sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala org2 yang berusaha memperbaiki amalannya. Dan tidak pula mereka membelanjakan sesuatu perbelanjaan yang kecil, atau yang besar; dan tidak mereka melintas sesuatu lembah, melainkn ditulis pahala bg mereka, supaya Allah membalas dengan balasan yg lebih baik dari apa yg mereka telah kerjakan.

(surah at-taubah: ayat 120-121)

Setiap apa yg dirasai oleh seseorang individu yang meliputi kelaparan, dahaga, kesakitan , kepenatan, setiap derap langkah yang dijejakinya semata2 kerana dakwah, yang menjadi kemarahan org kafir & para thagut, setiap apa jua yang memberi saham demi untuk demi utk membantu Islam, sama ada banyak mahupun sedikit, kecil mahupun besar, Allah akan tetap akan memelihara bagi hambaNya, Allah tidak akan melenyapkannya dan diganjari dengan kebaikan sepuluh kali ganda seumpamanya sehingga tujuh ratus kali ganda banyaknya.

Tahniah bg mereka yg menghulurkan sumbgn dan pengorbanan yg rabbani ini. Tahniah ke atas mereka dgn kebahagian rohani yg mereka rasai dan kemuliaan serta penghormatan yang menanti mereka…
Wallahualam…

Dipetik daripada: buku risalah taalim

Lambang Daie???-oleh: Siti Hazneza

Matahari???

Matahari dijadikan oleh Allah sebagai pusat galaksi bimasakti dan dikelilingi oleh 9 planet atas orbit masing-masing. Sebagai seorang daie kita juga dilihat sebagai titik rujukan orang lain terutamanya dalam hal hal agama. Oleh sebab agama itu seluruh kehidupan maka kita mesti menjadikan diri kita contoh kepada orang lain dalam setiap perkara yang baik.

Ketika Allah berkata kepada bulan,bintang,matahari,langit dan bumi supaya menyembahNya samada secara sukarela atau paksa, semuanya berserah diri kepada Allah secara sukarela. Kita juga patut menyembah Allah secara sukarela atau paksa, semuanya berserah diri kepada Allah secara sukarela sebagai hamba yang merdeka. Dengan itu amal kita tidak didorong oleh perasaan takut atau mengharapkan balasan tetapi semata-mata kerana kecintaan kepada Allah,keinginan untuk menyenangkan Allah seterusnya meraih keredhaanNya.

Kita sering berdoa agar Allah menerangkan hati kita dengan cahaya hidayahNya seperti Dia menerangkan bumi dengan cahaya matahriNya selama-lamanya. Matahari selalu menerangi, tidak berganjak ndari tempatnya, dan sentiasa ada sehingga ke akhir masa, semoga kita juga menjadi cahaya kepada orang lain, tetap istiqamah atas jalanNya dan bertahan sehingga titisan darah yang terakhir.

Wednesday, November 11, 2009

Sabar Atas Setiap Sesuatu..


Arrgghhh...aku rasa aku dah tak sabar..bila berurusan dengan orang yang suka beremosi dalam urusan kerja..plizz dont be emosional...bekerjalah kerana Allah dengan solat dan sabar..itu bru kerja yang sikit belum mendesak kamu untuk berperangpun..baru sedikit dicuit sudah menggelabah..mmg aku tegas dalam bkerja..tapi aku tidak beremosi..pesanan diambil hanya untuk tatapan sendiri tetapi nak jugak kongsi dengan semua yang bekerja untuk ISLAM..sabar..sabar..sabar..ali imran ayat 200..carilah ayat tu,amal selalu...insyaAllah kuatlah kesabaranmu,tenanglah hatimu sebanyak manapun ujian mendatang..demi ISLAM...sebelum ajal menjemputku..hanya ini yang dapat aku sumbang..


Perjuangan di jalan Allah termasuk pergi berperang. Kedua-duanya bukan sahaja dimuatkan di dalam senarai keadaan yang memerlukan kesabaran (iaitu yang ke-29 dan 30), seperti dicatat di bawah, tetapi sebagai penutup bagi senarai tersebut:

*berjuang di jalan Allah (47:31)
*perang di jalan Allah (3:146)

Kesabaran dalam peperangan dikurniakan pertolongan daripada-Nya, misalan diturunkan malaikat-malaikat untuk membantu melawan tentera musuh yang lebih ramai. Janji tersebut terkandung di dalam ayat-ayat al-Qur'an bermaksud,

"Ia, jika kamu bersabar, dan bertakwa, dan jika mereka datang kepada kamu dengan segera, Pemelihara kamu akan membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang menyerang dengan pantas." (3:125)

"Wahai Nabi, gesalah orang-orang mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh antara kamu, orang-orang yang sabar, mereka akan mengalahkan dua ratus; jika ada antara kamu seratus, mereka akan mengalahkan seribu orang yang tidak percaya, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami." (8:65)

"Sekarang Allah meringankan untuk kamu, dengan mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan. Jika ada seratus antara kamu, orang-orang yang sabar, mereka akan mengalahkan dua ratus; jika ada antara kamu seribu, mereka akan mengalahkan dua ribu, dengan izin Allah; Allah berserta orang-orang yang sabar." (8:66)

Allah berserta orang-orang yang sabar. Sebelum mereka pergi bertempur mereka berdoa macam dilakukan tentera Thalut yang melawan Jalut. Doa berkenaan terkandung di dalam sebuah ayat berbunyi "Maka, apabila mereka pergi kepada Jalut dan tenteranya, mereka berkata, 'Wahai Pemelihara kami, tuangkanlah kepada kami kesabaran, dan teguhkanlah kaki kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang tidak percaya (kafir)'" (2:250). Peperangan itu menampilkan seorang hero bernama Daud (Nabi) yang berjaya membunuh Jalut.

Balasan ke atas orang-orang yang menentang, seperti orang-orang yang tidak mempedulikan perintah Tuhan, tidak dipohon supaya disegerakan. Meraka akan dimusnahkan Allah. Putusan yang dipohon kepada-Nya harus diikuti dengan kesabaran. Tiga ayat mengenainya diturunkan:

"Maka bersabarlah kamu, sebagaimana rasul-rasul yang mempunyai tekad bersabar. Janganlah minta disegerakannya untuk mereka - ia seakan-akan, pada hari mereka melihat apa yang mereka dijanjikan, mereka tidak tinggal melainkan sesaat daripada siang hari. Satu penyampaian! Dan tiadalah yang akan dimusnahkan melainkan kaum yang fasiq." (46:35)

"Dan bersabarlah kamu atas putusan Pemelihara kamu; sesungguhnya kamu adalah di bawah pengawasan (mata) Kami. Dan sanjunglah dengan memuji Pemelihara kamu ketika kamu bangkit," (52:48)

"Maka bersabarlah kamu atas putusan Pemelihara kamu, dan janganlah mentaati seorang pun antara mereka, yang berdosa atau yang tidak percaya." (76:24)

Setiap orang yang bersabar, yang berterima kasih, mengambil sesuatu kejadian atau tanda kebesaran Allah sebagai ayat, atau sebagai suatu yang direnungkan, misalan ayat yang menyuruh Nabi Musa mengeluarkan kaumnya, direnung pada apa dan siapa yang dihadapinya, iaitu Firaun yang zalim:

"Dan Kami telah mengutus Musa dengan ayat-ayat Kami, 'Keluarkanlah kaum kamu dari kegelapan kepada cahaya, dan kamu ingatkanlah mereka Hari-Hari Allah.' Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah ayat-ayat bagi tiap-tiap orang yang sabar, yang bersyukur (berterima kasih)." (14:5)

Ayat-ayat lain yang menyebut orang bersabar menjadikan ayat atas sesuatu adalah:

"Tidakkah kamu melihat bahawa kapal-kapal berlayar di laut dengan rahmat Allah, supaya Dia memperlihatkan kepada kamu sebahagian daripada ayat-ayat-Nya? Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah ayat-ayat bagi tiap-tiap orang yang sabar, yang berterima kasih." (31:31)

"Tetapi mereka berkata, 'Wahai Pemelihara kami, jauhkanlah jarak perjalanan kami'; dan mereka menzalimi diri-diri mereka sendiri, maka Kami membuat mereka hadis, dan Kami menghancurkan mereka berkecai. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah ayat-ayat bagi tiap-tiap orang yang sabar, yang berterima kasih." (34:19)

"Dan jika Dia mengkehendaki, Dia menenangkan angin, dan mereka tetap tidak bergerak di atas punggungnya. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah ayat-ayat bagi tiap-tiap orang yang sabar, berterima kasih." (42:33)

Orang-orang yang bersabar dapat petunjuk kerana kesabaran mereka , dan mereka yakin terhadap ayat-ayat Allah. Mendapat petunjuk daripada Allah menjamin kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Ayat yang menyatakan mereka mendapat petunjuk berbunyi,

"Dan Kami melantik daripada kalangan mereka imam-imam yang memberi petunjuk dengan perintah Kami apabila mereka bersabar, dan mereka yakin akan ayat-ayat Kami." (32:24)

Sifat yakin akan ayat-ayat Allah, dan bertakwa kepada-Nya yang terlebih dahulu disebut (3:125, 12:90) menjadi pasangan bagi orang-orang yang bersabar. Mereka juga dipasangkan dengan amalan membuat kerja-kerja kebaikan, dan apabila dirasakan kemakmuran setelah disentuh kesusahan, tidak membanggakan diri, seperti berkata "Keburukan telah pergi daripadaku" dengan sangat gembira (11:10-11).

Selain kerja-kerja kebaikan, orang-orang yang sabar melakukan solat, memberi nafkah, dengan diam dan terbuka, dan menolak kejahatan dengan yang baik. Firman-Nya,

"Orang-orang yang bersabar, dengan menginginkan Wajah Pemelihara mereka, melakukan solat, dan menafkahkan daripada apa yang Kami merezekikan mereka, secara rahsia dan secara terbuka, dan yang menolak kejahatan dengan yang baik - bagi merekalah tempat kediaman muktamad," (13:22)

Dalam menolak kejahatan dengan yang baik orang yang bermusuhan boleh menjadi seorang sahabat yang setia. Tiada yang menerimanya kecuali orang yang bersabar, yang mempunyai peruntungan yang besar (41:34-35). Dan mereka juga mengampunkan orang lain, menurut ayat berbunyi,

"Tetapi sesungguhnya orang yang bersabar, dan mengampunkan - sesungguhnya itu urusan yang patut ditekadkan." (42:43)

Mereka adalah juga orang-orang yang berjuang di jalan Allah (3:142), dan percaya kepada ayat-ayat-Nya, membuat kerja-kerja kebaikan (disebut lagi), dan bertawakal kepada Pemelihara mereka. Firman-Nya,

"Dan orang-orang yang percaya, dan membuat kerja-kerja kebaikan, sungguh, Kami akan menempatkan mereka di bilik-bilik yang tinggi di Taman, yang di bawahnya mengalir sungai-sungai, di dalamnya tinggal selama-lamanya; sangat baiknya upah orang-orang yang beramal,
Orang-orang yang bersabar, dan mempercayakan (tawakal) kepada Pemelihara mereka." (29:58-59)Sifat-sifat lain yang dipasangkan dengan sabar disebut di dalam sebuah ayat agak panjang tercatat,

"Lelaki yang muslim dan perempuan yang muslim,
dan lelaki yang mukmin dan perempuan yang mukmin,
dan lelaki yang patuh dan perempuan yang patuh,
dan lelaki yang benar dan perempuan yang benar,
dan lelaki yang sabar dan perempuan yang sabar,
dan lelaki yang merendah hati dan perempuan yang merendah hati,
dan lelaki yang bersedekah dan perempuan yang bersedekah,
dan lelaki yang berpuasa dan perempuan yang berpuasa,
dan lelaki yang menjaga kemaluan mereka dan perempuan yang menjaga,
dan lelaki yang mengingati Allah dengan banyak dan perempuan yang mengingati
- bagi mereka, Allah menyediakan keampunan dan upah yang besar." (33:35)

Mereka yang bersabar adalah bersatu dengan orang-orang yang benar, orang-orang yang patuh, orang-orang yang menafkahkan, dan orang-orang yang meminta ampun pada waktu sebelum dinihari (3:17).

Pada Hari Kiamat, upah bagi orang-orang yang bersabar dibayar mengikut yang paling baik daripada apa yang mereka telah buat, dan dibayar sepenuhnya tanpa perhitungan, serta diberi sebuah Taman. Tiga ayat bersangkutan berbunyi,

"Apa yang ada pada kamu akan habis, tetapi apa yang ada di sisi Allah kekal; dan sungguh Kami akan membalas orang-orang yang bersabar dengan upah mereka mengikut yang paling baik daripada apa yang mereka telah buat." (16:96)

"Sesungguhnya orang-orang yang sabar akan dibayar upah mereka sepenuhnya tanpa perhitungan.'" (39:10)

"Dan membalas mereka kerana mereka bersabar dengan sebuah Taman," (76:12)

Salam hormat bagi mereka pada hari itu ialah "'Salamun alaikum, kerana kamu telah bersabar.' Sangat baiknya tempat kediaman muktamad" (13:24). Salam tersebut dalam bahasa asal berbunyi salaamun alaikum bimaa shabartum, diberi setelah segala amalan yang dibuat di dunia diperhitungkan. Terdapat pula golongan yang gelisah apabila ia menjadi salam hormat yang dilontar kepada mereka, kerana kitab amalan mereka belum ditutup lagi dan mereka tidak tahu apa yang akan dilakukan esok, misal hilang kesabaran. Namun jika terdapat golongan yang tidak bersetuju dengan pendapat itu, dan ingin menggunakannya jua, di dunia ini, maka tiada siapa yang akan cuba menghentikannya kecuali orang yang tidak memahami kebebasan dalam membuat pilihan, yang diberi Allah kepada manusia.

Bersabar adalah antara urusan yang ditekadkan. Yang lain turut ditekadkan adalah bertakwa, atau takut kepada Tuhan (3:186), melakukan solat, menyuruh yang baik, melarang yang mungkar, dan bersabar atas apa sahaja yang menimpa (31:17) dan mengampunkan orang lain (42:43).

Urusan bersabar disuruh Allah, ditambah dengan suruhan berlumba-lumba di dalamnya bagi orang-orang yang percaya, dan ia menjadi wasiat pula kepada satu sama lain di kalangan mereka. Firman-firman-Nya,

"Wahai orang-orang yang percaya, bersabarlah, dan berlumba-lumbalah kamu dalam kesabaran, dan berteguhlah, dan takutilah Allah agar kamu beruntung." (3:200)

"Kemudian dia termasuk antara orang-orang yang percaya, dan saling berwasiat untuk bersabar, dan saling berwasiat untuk menjadi yang berpengasihan." (90:17) dan,

"Kecuali orang-orang yang percaya, dan membuat kerja-kerja kebaikan, dan saling berwasiat pada yang benar, dan saling berwasiat untuk bersabar." (103:3)

Lalu ia menjadi seruan di hujung halaman yang menyuarakan dua firman Allah sekali gus menjadi Peringatan terakhir diturunkan di sini berbunyi,

"Maka bersabarlah kamu dengan kesabaran yang manis." (70:5)
"Dan bersabarlah untuk Pemelihara kamu." (74:7)

Monday, November 9, 2009

Baik Vs Jahat???

Apakah tafsiran sebenar istilah 'baik' dan apa pula tafsiran sebenar istilah 'jahat'?? Saya sangat2 nak tau..sebarang pendapat atau hujah atau hadith ke atau ayat quran ke??plizzzz...nak tahu30x...tolong tinggalkan komen anda....terima kasih...

Sunday, November 8, 2009

Apesal sensitif tibe2??

~Semalam ade org tanya "apesal sensitif tibe2?" Selama die kenal aku,aku xsensitifpun..huhu..ntahla..napela bende kecik camtu aku terasa hati..kalo isu umat xpe gak..huhu..ni xde isu ape2pun..n org tu jawab die tahu sebab pe sensitif..sebab dah kena jampi..sekeh kang baru tahu..~

Awal-awal pagi ni plak aku dah rasa lain macam. Macam sedih sangat-sangat… kenapa ye. Tak kan la sebab tak cukup tidur pun aku nak sedih.tak kan pasal sensitif semalam tu??Kalo pasal tido, Dah selalu sangat aku tak cukup tidur, tak sedih pun…Mungkin sbb xsihat?mungkinkah? selesema n batuk membuat aku sukar bernafas..3 hari tidur dlm keadaan duduk..sakitnya badan ni...mungkinla..

Rasanya semuanya bermula semalam. Aku tak nak cerita panjang-panjang. Apa yang aku tahu, cukuplah aku seorang yang tahu. Kalau dulu pun, aku dah banyak tahu tapi aku sengaja tak nak ambik tahu.. tapi lama-lama perkara tu jadi duri pula dalam hati aku. Biasalah manusia, di mana berada, siapa pun dia… perasaan tetap ada. Sedih, suka, derita, bahagia. Terpulang pada kita untuk mencoraknya… Apa pun, bahagian nak mencorakkan diri sendiri tu, aku amat jarang berjaya untuk berubah seratus peratus. Aku masih lagi di takuk lama… rasanya… sejak dari dulu. Kalau aku dahulunya sensitif, aku masih lagi sensitif sekarang ni. Kalau dahulu aku tegas, aku masih lagi begitu. Perlukah aku berubah? Menjadi manusia yang tidak sensitif dan goyah dalam pendirian? Aku rasa tak wajar begitu.. Aku nak jadi diri aku dan aku harap orang lain dapat terima aku seadanya… Aku tahu, aku tak mungkin bertukar menjadi orang lain dan tak ada sesiapa pun yang mahu menjadi aku. Yang penting, aku mahukan perubahan yang positif dalam diri aku dan dalam diri semua insan di sekeliling aku. Aku dah bosan memendam perasaan sendiri. Aku dah bosan menjadi kain pelapik kaki orang lain.

Pertikaian? Aku tak nafikan, banyak perkara yang aku pertikaikan… kerana yang menimbulkan pertikaian itu dari kalangan manusia sendiri… yang dijadikan ALLAH sentiasa merasa diri serba cukup. Dan aku yang sering berkeluh-kesah ini, juga adalah ciptaanNya. Adakalanya yang merasakan diri serba cukup adalah aku dan yang orang lain pula yang berkeluh-kesah dengan sikap aku. Pi mai, pi mai.. perkara itu seperti menjadi satu putaran yang kekal.

Semuanya berpunca dari hati… dari hati yang menjadi pemisah antara kebenaran dan tipu daya. Aku selalu ditunjukkan jalan ke arah kebenaran, tapi ke mana pula aku menghalakan diri? Semoga ALLAH mengampuni aku.


-Bagaimana aqidah aku hari ini? Masihkah di atas fitrahNya?-

kalo dulu aku cakap aku rasa aku ni dh macam Si Benz Sarcastic..harini aku setuju..aku mmg dh macam tu..~Naseebah sarcastic..hehehe...Dan mungkin bila angin dingin menyapaku, aku akan terbang dan pergi jauh…

Thursday, October 29, 2009

Tertinggal..

huhu..tertinggal sikit lagi..semalam terdengar satu carita dari seorang kawan, hati terganggu sedikit,tapi citanya cita lawak je pun..cumanya,bila dengar ustaz indon yang diceritakan tadi,tersentak..ustaz tu sebut manusia ni memang suka lupa..tapi kita kena saling mengingatkan..

bila sesuatu terjadi, Walau apa pun yang jadi,cepat-cepat bungkus dan hantar terus pada Allah biar utuh ketenangan yang datang..kebanyakan kita bila terjadi sesuatu lambat dibungkus dan dihantar pada Allah..kononnya nak diselesaikan sendiri..

Biarlah hati zikir(bungkus dan hantar pada Allah)
otak pula berfikir(cara menyelesaikan masalah/ solusi)
dan tubuh pula ikhtiar..

yakinlah dengan janji Allah....oh Naseebah..

Tajuk; Indahnya Iman...

Rasanya itula tajuknya..Semalam,diriku ini telah menonton oasis pada jam 6 petang tatkala membaca kes-kes harta sepencarian yang ada di dalam jurnal hukum.. rancangan yang selalu jemput ustaz dari indon tu..selayang pandang rancangan tu membosankan..hehehe..tapi,semalam isinya agak menepati keadaan emosi diriku ini..
Ustaz ni cakap tentang bagaimana kita ni sebagai manusia sepatutnya menggunakan anugerah mulut ni dengan cara yang paling baik.Ialahkan, kebanyakan dari kita semua seolah-olah tidak menggunakan bahasa dengan baik,isi percakapan pun selalunya ada sahaja yang pada hakikatnya tidak diperlukan.Ini isi yang ustaz tu sebut secara ringkas.
Isi yang harus kita keluarkan biarlah (BMT)
1. Benar
2. Manfaat
3. Tidak menyakitkan hati orang lain
Cara kita menyampaikan isi percakapan pula(TESOFALES)
1. Tenang
2. Sopan
3. Fasih
4. Lembut
5. Secukupnya
Apa yang cuba disampaikan ialah,sebagai manusia kita seharusnya menjaga segala yang ada pada kita samada hubungan dengan Allah,hubungan dengan manusia,dan juga hubungan dengan alam. Sebagai manusia kita tak pernah lari dari kesilapan dalam berkata-kata dan kadang- kadang kita turut terlepas marah atau dendam dengan manusia lain. Maka, firman Allah,
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka.”(Surah Al-Hujuraat, ayat 11)

“Dan janganlah pula kamu panggil memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasiq, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasiq (kepada seseorang) sesudah dia beriman. Dan (ingatlah!) sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiqnya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”(Surah Al-Hujuraat, ayat 11)

- Membocorkan rahsia:
Mendedahkan rahsia orang adalah di antara perkara-perkara yang dilarang, kerana perbuatan itu akan menyakiti hati orang lain dan tidak mengendahkan tentang kepentingan orang itu.
Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam yang maksudnya :

“Apabila seseorang telah memberitahu sesuatu perkara, lalu dia pergi, maka itu adalah suatu amanat (tidak boleh disebarkan).” (Hadits riwayat At-Tirmidzi)

Oleh itu, membocorkan rahsia orang dikira tidak amanah. Ini adalah suatu pengkhianatan, dan mengkhianati orang lain adalah haram hukumnya, jika ianya boleh mendatangkan bahaya atau mudarat kepada orang itu. Kalau pun tidak mendatangkan bahaya atau mudarat, maka itu samalah seperti kita menghinanya.

- Mengumpat:
Mengumpat adalah di antara seburuk-buruk kejahatan. Yang dimaksudkan dengan mengumpat ialah menyebut seseorang dengan sesuatu yang tidak disukainya, sama ada pada badannya, agamanya, dunianya, bentuk kejadiannya, perangainya, hartanya, anaknya, orang tuanya, suami/isterinya, pembantu rumahtangganya, serbannya, pakaiannya, gaya berjalannya, gerakannya dan sebagainya yang bersangkut paut dengan dirinya. Tidak kira sama ada menyebut-nyebut itu dengan percakapan, tulisan ataupun dengan isyarat melalui mata, tangan, kepala atau sebagainya.

Hukum mengumpat itu adalah haram menurut ijma‘ seluruh umat Islam. Dalilnya adalah jelas tersebut di dalam Al-Qur’an, Sunnah dan ijma‘. Firman Allah Ta‘ala yang tafsirnya :

“Dan janganlah setengah kamu mengumpat akan setengah yang lain. Sukakah seseorang dari kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi amat Mengasihani.”(Surah Al-Hujuraat, ayat 12)

Allah Subhanahu wa Ta'ala mengumpamakan orang yang mengumpat saudaranya sendiri seperti memakan daging saudaranya yang telah menjadi bangkai. Setiap manusia sudah tentu tidak mahu makan daging manusia. Apatah lagi daging saudaranya sendiri, dan daging itu pula sudah menjadi bangkai. Ini menunjukkan betapa buruk dan kejinya perbuatan mengumpat itu di sisi Allah Ta‘ala.

- Mengadu domba (menyebarkan fitnah hasutan):
Mengadu domba atau di dalam bahasa Arabnya disebut sebagai an-namimah ialah memindahkan ucapan dari seorang ke seorang dengan maksud untuk merosakkannya.
Menurut Al-Imam Al-Ghazali Rahimahullahu Ta ‘ala, pada kebiasaannya an-namimah adalah diistilahkan bagi perbuatan orang yang menceritakan percakapan orang lain kepada orang yang diceritakan mengenainya, umpamanya dia berkata: “Si anu mengatakan tentang kamu begitu begini”. Sebenarnya an-namimah itu tidak terhad kepada yang demikian itu, bahkan ianya lebih umum, iaitu mendedahkan segala perkara yang tidak patut disebarkan, sama ada ianya tidak disukai oleh orang yang diceritakan mengenainya, ataupun tidak disukai oleh orang yang diceritakan kepadanya, ataupun tidak disukai oleh orang ketiga. Tidak kira sama ada cara mendedahkan itu dengan percakapan, tulisan, isyarat, gerak-geri atau seumpamanya, dan sama ada yang didedahkan itu berupa percakapan ataupun perbuatan, dan sama ada ia sememangnya suatu keaiban ataupun bukan.
Jelasnya, hakikat an-namimah (mengadu domba) itu ialah, membocorkan rahsia orang lain dan melanggar kehormatannya dengan mendedahkan rahsia yang dia tidak ingin orang lain mengetahuinya. Hukumnya adalah haram. Ini adalah berdasarkan dalil-dalil yang bersumber daripada Al-Qur’an, Sunnah dan ijma‘. Firman Allah Ta‘ala yang tafsirnya :

“Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecahbelahkan orang ramai).”(Surah Al-Qalam, ayat 11)

Diriwayatkan daripada Hudzaifah Radhiallahu ‘anhu, beliau mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang maksudnya :
“Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba.” (Hadits riwayat Muslim)

Diriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma yang maksudnya:
“Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam (suatu hari) melintasi dua buah kubur, lalu bersabda: “Sesungguhnya kedua-dua mereka sedang diseksa, kedua-dua mereka tidak diseksa kerana dosa besar (menurut anggapan mereka).” Kemudian Baginda bersabda lagi: “Bahkan (itu adalah dosa besar), adapun salah seorang daripada mereka ialah orang yang suka ke sana ke mari mengadu domba dan yang seorang lagi ialah orang yang tidak bersuci daripada air kencingnya.” (Hadits riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Apakah yang perlu dilakukan jika seseorang disampaikan kepadanya cerita yang berbau fitnah hasutan?

Al-Imam Al-Ghazali menegaskan, setiap orang yang diceritakan kepadanya tentang sesuatu dengan maksud menyebar fitnah hasutan, umpamanya diceritakan kepadanya: “Si anu mengatakan kamu begini begini”, maka hendaklah dia mengambil enam tindakan di bawah ini:

1) Tidak membenarkan atau mempercayai apa yang disampaikan kepadanya, kerana pengadu domba itu adalah orang fasiq, dan orang fasiq itu berita yang dibawanya tidak dapat dipercayai.
2) Melarang perbuatannya itu serta memberinya nasihat dan menerangkan kepadanya bahawa perbuatannya itu adalah tidak baik.

3) Membencinya kerana Allah, sebab Allah Ta‘ala amat membenci pengadu domba, dan membenci kerana Allah ketika itu adalah suatu kewajipan.

4) Jangan sekali-kali berperasangka buruk tentang apa yang disampaikan itu, kerana Allah Ta‘ala berfirman yang tafsirnya :

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”(Surah Al-Hujuraat, ayat 12)

5) Janganlah cerita yang disampaikan itu membuatkan kita terdorong untuk menyelidiki dan mencari-cari sama ada ianya benar atau sebaliknya, sebab Allah Ta‘ala berfirman yang tafsirnya:

“Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”(Surah Al-Hujuraat, ayat 12)

6) Jangan merasa senang atau suka dengan perbuatan pengadu domba itu, dan seterusnya tidak menceritakan atau memanjang-manjangkan lagi apa yang diceritakan kepadanya itu.

Diriwayatkan bahawa seorang lelaki datang kepada Umar Abdul bin Aziz Radhiallahu ‘anhu, dia menceritakan sesuatu tentang seorang lelaki lain, lalu Umar Abdul Aziz berkata:

“Jika kamu mahu diperiksa, kami akan memeriksa ceritamu itu. Jika ternyata kamu berdusta, kamu termasuk salah seorang dari mereka yang disebutkan dalam ayat ini:
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasiq membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya.” (Surah Al-Hujuraat, ayat 6)

Jika kamu benar dalam menyampaikan cerita ini, kamu termasuk salah seorang dari mereka yang disebutkan dalam ayat ini:

Tafsirnya: “Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecahbelahkan orang ramai).”(Surah Al-Qalam, ayat 11)

Jika kamu mahu minta maaf, kami sedia memaafkan kamu.”

Lelaki itu pun berkata:

“Wahai Amirul Mukminin! Aku tidak akan mengulangi perbuatanku ini selama-lamanya.”

Friday, October 23, 2009

Ape Kaitan...taktahu...

Semalam meeting ngan wahid kat rumah beliau..meeting utk slideshow je pun..sama2 cari idea utk memprofesionalkan slideshow yang die wat tuh..tgh cari title yang best utk slide show tuh..tibe2 wana keluar dr dapur sambil menyanyi... "Aku yang kehilangan, dalam diri sendiri, terkurung dalam bayanganmu..."....Jeng3x... aku tertarik.. jadi aku pilih tajuk slide show... "Kita yang Kehilangan"... Muahahaha... ape yang aku na cita sebenarnya ialah..aku pun terus nyanyi lagu tu..ish3x..pengaruh wana si penjual kerepek ni...kuat tul..ni lirik lagu tuh..

Segalanya Kuterima
Artist: Ilusi


Aku yang kehilangan
Dalam diri sendiri
Terkurung dalam bayanganmu

Gelak ketawa engkau
Bagai bertahun dulu
Menyeretku ke syurga kita

Itu mimpi yang terkenang
Membuat aku terbuang
Tika memapah semangat
Yang masih ada

Cerita silam ini
Menjadi racun bisa
Dan kini aku pun melara

Terlemas di dataran
Dilambung ombak hidup
Pun aku masih menantimu

Akan tersingkapkah cinta
Yang telah sekian lama
Kita dodoikan bersama
Di mimpi ngeri

Biarpun masih tergagah
Menjulang cinta yang patah
Sebenarnya aku kesepian
Dan aku masih cinta

Diri ini penuh luka
Yang tidak akan tertutup
Meskipun ada pengganti
Seiras wajah

Selamat meneruskan slide show tuh ye wahid..nanti akak edit utk finishing..hehehe.. apekaitan..slideshow Raudhah n lagu ni???ntah..Takdak kaitan pown..huhuhu..

Saturday, October 17, 2009

finish..kholass..abis sudah..wa tammat kalimaturob bika fahaddis..

hehehe...dah habis program diploma pendidikan..skang time to work...nak p interbiu doc.H...muahahha...penat gila semalam dan 2 hari sebelum semalam...packing barang.. pastu p sekolh kej x sip wlopun hri lst..pper bio x sip2 sampai sudh..terpks cikgu bio tu smbung...sin dia...mnx maafla..huhuhu..blik sekolah sambung pack ape yg ptut.. pastu bawak mak n aabah p selinsing rumah maklong..bior maklong n paklong puas hati dpt tgk anak angkat kesayangan die nih mai..selepas menanti berbulan2..huhu..pastu balik sampai umah kul 6 lebih..bok masuk barang dlm rumah..pastu kul 8 mlm kena p ajar anak Dr.K plak..huhu..balik umah semlm terus lena x sedar diri.. sib baik dgr azan subuh...muahaha...jadi..selamat tinggal semuanya di kuala Kurau...huhuhuhuhuhuhuhuhu.. selamat tinggalkah???????atau daku akan kembali ke sana?????huhu...mungkinkah?? ini gambar housemet i...cik enzuzen and puan quraishah...babai korang..live ur life hepiliiii...huhuhu..ol d best..



Wednesday, October 7, 2009

Hari Ini Dalam Sejarah..Bersama makcik En..hehe

hehe..mentang2 aku,enz minah sarawak and k.ecah the taiping mem dh nak abihkan sesi LM..jadi kami mengambil kesempatan untuk tidak masak malam ni..hehe..konon nk p cucuk duit..n p isi minyak..tgh dok cucuk duit tuh..tiba2 aku terbau sumting..sumting yang berbau..bau mmmm...akupun pusingla..nak cek..mmm..cikencop..sedapnya.....adeke patut tempat masak tu sebelahja ngan atm tuh..ish..itulah strategi perniagaan..aku pun yang tertarik dgn bau tuh..p kat keta ckp kat en..enzuzan anak pakcik nyelang..jom kita kunyah ape yang ade..huhuhu..jd kami pun serang..on d way balik terdengar satu lagu..siap bet lagi sapa betul bg tajuk lagu..tgk2 aku yg salah..terpaksa bg singgit kat en..cess..dicium2 nya duit tuh..ish2x..si en nila....sian die x penah dpt duit singgit dr aku..ngeh3x.. ni lagu dolu2..layanzzzz...

tajuk lagu tu ialah : Memori sekuntum rindu..

Di kala sepi ini
Hatiku terluka lagi
Engkau telah mendustai
Sebuah janji
(Sebuah janji 3X)

oh...sayang

Oh tak pernah ku menduga
Engkau curang dalam cinta
Budimu yang seindah dulu
Hiasan cuma

( korus )
Mengapa aku
Dipersalahkan
Mengapa tidak oh dirimu
Kekasihku... oh... oh...

Dulu bercinta berjanji sumpah setia
Mengapa kini kau dustai

Dulu rindu serindu-rindunya
Kini benci sebencinya
Mahu semahu-mahunya
Malu aku tak malu

xpe..menangla kat makcik en tuh..menangla..camtula kawan...hehehehe

Tuesday, October 6, 2009

Agar Bidadari Cemburu Padamu..

wahh..sedapnya bunyi ayat tukan..ade ka bidadari nak cemburu kat kita ni.."wanita di dunia??" ape sangatlah kelebihan wanita dunia ni ada kan?? Kebetulan k.mariani bg pinjam enam buah buku kat i utk seminggu nih..i nak sebut la..tentang salah satu buku yang tajuknya Agar bidadari cemburu padamu..bru selak2 beberapa page..dan tertarik dgn sesuatu..hehehe..

Logikkah bidadari cemburu pada wanita dunia?? dalam buku ni Salim A.Fillah ade tulis.. LOGIK ja..sebabnya Rasulullah telah menggambarkan keunggulan wanita dunia berbanding dgn bidadari yang tidak terlihat..

"""Aku bertanya,"Ya Rasulullah,manakah yang lebih utama,wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?" Beliau menjawab, "Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari seperti kelebihan apa yang nampak dari apa yang tidak terlihat."

Aku bertanya, "Mengapa wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari?" Beliau menjawab, "Kerana solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuningan, sanggulnya mutiara, dan sisirnya terbuat dari emas. Mereka berkata, "Kami hidup abadi dan tidak mati. Kami lemah lembut dan tidak jahat sama sekali, kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali. Kami ridha dan tak pernah bersungut-sungut sama sekali.Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya." (HR Athabrani,dari Ummu Salamah)""""

Haaa...hmm..huhuhu...apo nak dikato...selayaknya kita bersyukur atas ni'mat hidup yang diberikan Allah sebagai seorang wanita..terbaca satu ayat dlm buku ni dimana kawan2 kepada si A menggelar si A SI PENUMPAH AIRMATA ataupun RIFQAN BIL QAWARIIR.. hehehe..macam akuja..ape2 jd..ckit2..nangis..cry babyla katakan..tapi tak nangis depan orang..i nangis dalam sicomel biru..viva kekasih hatiku itu..hehe..

Kesimpulannya, bg org yang bersyukur dgn Allah..dia seharusnya merasakan Allah sayang padanya.. dan janganlah kita tenggelam dengan ni'mat yang diberi, tanpa pelita penerang, tanpa sinaran cahaya yang membuatkan kita bisa menatap lekat keindahan, keunikan, keajaiban dan pesona hidup. Bahkan tanpa alat pernafasan yang membuat kita termengah-mengah mengutuk air terminum yang rasanya pahit-pahit masin..

""Dialah yang menurunkan kepada hambaNya ayat-ayat yang terang, agar Dia mengeluarkan kalian dari kegelapan menuju cahaya. Dan sesungguhnya, Allah benar-benar Maha Penyantun lagi Maha Penyayang terhadap kalian." (Al Hadid 9)""

Wahia Rabbku, tiadalah Engkau ciptakan semua ini dengan sia-sia...Kerana Engkau Sayang Padaku..Ali imran 191..

Saturday, October 3, 2009

Cita-citaku menjadi suri rumah yang Berjaya

Assalamualaikum..tajuk ni dh lama sy nak ulas,terjumpa plak..ade orang dah ulas.. tp sekarang rs ade semangat utk menulis tajuk ni…sbb tgk org lain dah tulis dulu..argghh..ini tidak adil..huhuhu..

Sebenarnya..isu ni agak sensitive bg kaum hawa..tambah2 lg yang belajar tinggi…pandai..ade kelulusan.. bila dah habiskan banyak duit utk belajar, rs rugi xkeja..
Petikan kat bawah ni dicopy dr blog seseorang.

hehehehe

""Suatu hari, sy terjumpa kawan lama semasa belajar dulu…byk yg kami bualkan..tp sy tertarik dgn kenyataan kwn sy ni..sbb dia amik medic kat luar negara..dan masih dlm pengajian. Tentang cita-cita..

Aku : Wah..best la..lepas ni bleh jd doctor…tercapai gak cita2 awk..hehe

Kawan : Biase je…susah la nak capai cita-cita.. sy ade cita-cita yg xmungkin tercapai..huhu

Aku : Ye ke? Doctor tu bukan cita-cita awk ke?

Kawan : hmm..cita-cita gak..tp sy ade satu lg cita2..tp mcm xmungkin tercapai je..

Aku : ape dia?

Kawan : Menjadi suri rumah. Dah belajar sampai tahap ni…mcm xmungkin blh jd suri rumah lepas ni..huhu

Aku : Amazing!

Yup..amazing..amazing…and interesting person.. Sy xpernah terfikir spt dia..ya, mgkin tahap IQ sy dgn dia pn jauh beza.. dia dulu, best student dan skor semua A dlm SPM dan Matrik..sekolah asrama penuh plak tu..malah, bakal menjd seorg doctor lulusan luar Negara. tp, kenapakah dia ada cita2 menjd suri rumah?

Kenapa..kenapa..dan kenapa? Soalan itu menyebabkn sy mencari jwpn..dan sy telahpun temui jwpnnya skrg (sbb skrg ni dpt training jd suri rumah sepenuh masa..haha) ~ ye la..sy dulu keje belajar je.. satu habuk pon xtau nk wat keje umah.. balik umah..asal mak suh je buat.. kalo xde arahan blur je..xtaw nk buat ape..adik2 pun jrg layan..nk pegang budak / baby pon xreti..mcm xde perasaan je..hehe

Pastu, abis je belajar dpt arahan dr ayah suh jd suri rumah sepenuh masa + ngasuh baby (sepupu) ~2org budak nakal yg sgt lincah dan petah berbicara..hihi. Mula2, bila dpt arahan cmtu..terus bangkang..ye la..xsedar diri lg..lgpun tgh brsemangat nk cari keje..Pastu bila dah masuk sebulan dok umah..baru rs sesuatu yg kurang pd diri ni.. ~aku xreti jd suri rumah!

Bermulalah episode sebuah perjuangan menuntut ilmu suri rumah tangga..jeng..jeng..jeng…

Tapi, keje tetap keje..~keje pun lebih kurang suri rumah gak..mengajar, mendidik, mengasuh.. Alhamdulillah..dpt la ilmu serba sikit..tp xde keyakinan lg nk jg suami dan anak sendiri..huhu. Biarlah diri ini dah bersedia, Allah pasti datangkan jodoh (Allah perancang terbaik)."""

abisla cita tuh..tapi point penting yang nak i cakap kat sini ialah, xsangka ada orang nak jadi suri rumah berjaya cam aku..tak sangka ada orang nak jadi surirumah berjaya cam naseebah yaacob..muahahaha..aku penah ckap kat sumone nak jd suri rumah berjaya..tp itu hanya cita2 yang xmungkin tercapai..mak pak akupown x bg jd suri rumah..muahahaha...

Sebenarnya, menjadi suri rumah tangga ni adalah satu kerjaya yg sgt mulia. Kerana :-

* Perlukan pengorbanan yg tinggi ~jika isteri seorg yg brpendidikan tinggi.
* Mendpt pahala berlipat kali ganda kerana mnjd sumber tulang belakang keluarga
* mnjd pndorong & semangat suami dan anak2.
* Kasih sayang dan perhatian diberikan sepenuhnya pd keluarga.
* Dll

Seorang suri rumah dikira sangat Berjaya apabila :-

* Anak2nya menjd soleh dan solehah dan taat perintah agama.
* Anak2 berjaya dlm pelajaran dan hidup.
* Suami Berjaya dalam kerjaya.
* Hidup sangat bahagia dan penuh dgn kasih sayang.

Sebenarnya, dlm pemerhatian sy, tak ramai isteri yg brpendidikan tinggi (dip, ijazah & master, dll) menjadi suri rumah sepenuh masa.. Jd, kerjaya ini sgt lah kurang mnjd pilihan..kemungkinan yg memilih kerjaya ini adalah arahan drpd suami sendiri :) . Berdasarkan keluarga mereka, sy mndapati kebanyakannya mndpt anak2 yg sangat berjaya didunia dan diakhirat.

Mak sy pun seorang suri rumah sepenuh masa..keje parttime mengasuh budak dan budak2 tuh ialah cucu2nya yang tiga org yang fuh~sungguhla nakal..auntie die pown xlarat nk jaga..baru 3 org tuh..belum 12 org..muahaha..:D jd, sy sgt berterima kasih kpd mak sbb didik kami adik beradik smpai berjya. Tenkiu and LOVE u so much makkkk!

sy : Dah tanamkan azam dan cita-cita utk mnjd seorang suri rumah yg berjaya! hehe

Khas untuk K.Mariani

Diantara tanda2 kebesaran Allah ialah berkuasa ke atas hambaNya..Apabila Allah s.w.t itu telah menentukan sesuatu, maka tidak ada sesiapa pun yang berupaya menafikannya, tidak kira samada ketentuan itu melibatkan rezeki ataupun ketentuan jodoh. bercakap tentang jodoh, semua manusia tidak kira lelaki atau perempuan mempunyai ikhtiar memilih jodoh,namun ketetapan yang dibuat, yang dirancang dan dicita-citakan tidak semestinya berlaku. Sifat - sifat luaran yang dimiliki oleh seseorang sering menjadi neraca, penentu keinginan seseorang yang berlainan jenis terhadap dirinya. Tabiat manusia pula inginkan pasangan yang cantik, menarik, dan menggembirakan, tetapi hukum alam tidak semestinya menunaikan hasrat seperti ini..ehh...ceramah agama la plak.. ni nk cakap kat Mariani ku sayang..tiada yang dapat membantu selain yakin dgn janji Allah..perempuan yang baik sepertimu pasti ditakdir mendapat suami yang baik..
Datuk Dr.Harun Din ade menitipkan amalan utk mendekatkan jodoh..
1. Al fatihah
2. Doa mendapat jodoh berikut,


Sekiranya tidak mahir persoalan pertukran Dhamir, sila rujuk kepada mereka yang lebih mengetahui...heheh..pandaija aku nih..xpela...yang penting kita doakan akak ku...jadi doalah..tp doa dgn yakin..insyaAllah..Allah akan mudahkan urusan kita... Amiinnnn...

Tuesday, September 22, 2009

Berhari Raya '2009' di Teratak Tumpangan..

nak wat cmana..oleh kerana rumahku syurgaku akan siap menjelang hari raya haji, jadi kami beraya dirumah sewa yang sangatlah hmm..kecil..tapi kami sumbat juga 11 orang.. haha..cepatla rumahku syurgaku siap..xtahan dah dok sini..eh ape aku berleter ni..nak cita pasal raya..tahun ni mmg x wat ape..sebab semua pinggan mangkuk n mcm2 lg barang dlm kotak..hehe..jd tetamu dtg guna pinggan kertas pakai buang..gelas kertas pakai buang..pastu aku hadiah kan la set utk letak 5 lauk kat my mom..sebab xda bekas utk letak lauk..hehehe...giler raya ekspress..ikutkan hati nak letak tanda 'DILARANG MASUK SEMPENA HARI RAYA AIDILFITRI' Hehehehe..kuih tunjuk beberapa jenis..bju raya pinjam mak punya..tudung pakai yg hadiah Dr.Hasanah bg dulu..heheh..xsabar nak keja ni..inilah jd student..duit xcukup..aaa..cepatla rumah siap..cepatlah kerja..cepatla bulan 12..cepatla..hehe..



tu gambar semua org..tapi aku x masuk..hehe...gamabr x best cikit..kalutla ngan bebudak 3 org..bru 3 org tu mak oii..banyak lg bakal muncul mak..sabarla maktok n tokba dina..hehe...



ibu n abah marah..tokba tempatku memujuk hati..hehe..ayat dhiya irdina..


ini abang kepada tok pempuan ku...sebelah my dad..verry diferent kan??org selalu silap panggil die apek..hehe


mohd irfan rayyan dan dhiya irdina n d parents..


dis is Qaisarah bt Mohd Syakir wif her parents..


gambar aku n bbrp fmly lain..xlarat dh nak tunjuk..hehe...apapun..aku kena siapkan ketupat untuk 26hb..ntah siap ntah tidak..kuang3x...SELAMAT HARI RAYA SEMUA.. panjang umur jumpa lgi raya tahun depan semua...raya kat rumahku syurgaku...

Tuesday, September 1, 2009

Lucky I'm in Love with My Allah..

sayu rasa hati bila terbaca blog Lillah..sesungguhnya tiada apa yang boleh memberi ketenangan pada setiap jiwa dan ruh yang ada di mukabumi Allah ini melainkan Allah.. Sesungguhnya dari Allah kita datang,dengan Allah kita hidup,kepada Allah kita kembali..teringat ayat dalam blog lillah..
'kalau dah tercatat itu memang untukku, ianya memang untukku.. kalau bukan untukku.. memang bukan untukku..' ayat redha pujuk diri.."terasa betapa lapangnya hati & betapa selamatnya rasa bila Allah ada... sungguh sebenarnya apa yang paling saya perlukan pada setiap nafas ialah Allah..."
Masih terngiang-ngang perbualan antara aku dan sahabatku anis..satu yang aku perlu.."Ya Allah,Engkaulah yang mencampakkan setiap rasa yang hadir dalam setiap detik hidupku,jadi hanya Engkau yang layak untuk menghilangkan semua rasa yang Engkau campakkan itu keluar dr jasadku tatkala ia tidak perlu ada..Hanya Engkau Ya Allah satu satunya tempat aku memohon setiap sesuatu di alam ini..Walaupun aku tidak layak meminta apa-apa kerana tidak pernah memberi apa-apa untuk agamaMU..Sujud sembahku hanya utkMU.. Tatkala rasa itu datang,Engkaulah Teman yang ada untuk aku leraikan rasa itu.. sujudku itu Mungkin tiada erti bagiMU..tapi itu saja yang ada padaku.. Hanya sujud yang mampu aku tawarkan padaMU..Engkaulah Maha Pemberi Kekuatan pada setiap jiwa yang ada..Hanya Engkau Ya Allah..Engkau..Engkau..Aku sedar akan dosa2 ku..tidak layak aku berkata apa2..tapi hanya satu..Engkaulah segalanya untukku.. tiada yang lain yang dapat memahami aku..ampunkanlah aku Ya Allah.." Terasa seperti saat kematian makin hampir..makin hampir..
sunungguhnya kita bertuah kerana masih hidup dalam CINTA ALLAH..

aku ibarat bunga yang sentiasa menunggu cahaya mentari untuk menyegarkan aku..dan Allah yang selayaknya memberi sinar itu..segalanya milik Allah...My Allah..

Sunday, August 30, 2009

Facebook BUNUH penduduk PALESTIN??

"Assalamualaikum kengkawan..apa yang saya tulis ini mungkin tidak tepat,pleh itu,saya memerlukan kengkawan untuk bersama-sama mencari bukti kebenaran apa yang saya tulis..andainya ia tidak benar maklumkan pada saya..jom cari kejelasan..kita share maklumat...wallahua'lam.."

Tepat jam 9 pagi harini..9 ramadhan 1430..seorang sahabat bernama wardah call.. perbualan berlaku hampir 10 minit..lepas tu kami sambung dengan sms..dalam sms tu wardah bercerita tentang topik menarik dalam Al Islam..banyak yang menarik tapi yang paling nak disentuh untuk post kali ini ialah tentang ZUCKERBERG GUNA FACEBOOK UNTUK BUNUH PENDUDUK PALESTIN.. hmm..mula sekali mai nak tunjuk gambar pemilik facebook yang hampir 240juta ahli untuk tahun ini..



ni dia hero facebook kita..mark zuckerberg..ahah..
Apa yang dibicarakan untuk post kali ini ialah setelah ber'sms' dengan wardah laptop ayah saya terus di'on'kan dan terus nama identiti pemilik facebook dikenalpasti.. hasilnya saya terjumpa satu webforum yang membahaskan tentang "So this is a jewish debate, israelites jews accusing liberal jews of being anti-semites ?" ahah...itulah topic perbincangan mereka..dan sy terpana apabila membaca kesemua ayat yang ada terutamanya ayat ini "What I fail to undertand here is why should any one give a shit what criminals and abominations as this Jews are thinking and assume they have the rigth to impose on every one what to say and how to think." "Originally Posted by Brigitta:I'd rather be a free paid Zionist whore then a slave to Islam If you suppress the truth it becomes your enemy..if you expose the truth it becomes your weapon"

Kalau ada sesiapa yang nak baca boleh lah klik pada link nih..
http://engforum.pravda.ru/showthread.php?p=2915787

Dalam Al-Islam edisi september 2009 mukasurat 78 pun ada tentang facebook ni..tapi dari hasil pencarian saya di internet dan al-Islam,apa yang dapat saya perkatakan ialah kepada semua pemuda pemudi islam yang menggunakan facebook sebagai tempat berfoya-foya dengan kawan-kawan yang pelbagai rupa dan warna kulit ini, marilah kita sama-sama mencari Siapa pemilik face book? Siapa Zuckerberg? Apa kaitan Zuckerberg dengan ISRAEL?? dan bagaimana facebook mendapat untung???

Ingin saya umumkan disini sedikit maklumat yang saya ada,Zuckerberg ialah keturunan yahudi,genius komputer yang berjaya mencipta pelbagai perisisan komputer, pelajar universiti harvard dan antara jutawan termuda.Sepanjang di universiti harvard, Zuckerberg sangat aktif menjadi anggota Alpha Epsilon Pi(AEPi) yang merupakan pertubuhan persaudaraan Mahasiswa Yahudi yang kuat di Amerika Syarikat dan Kanada. Kaitannya dengan Israel ialah apabila ia dikatakan satu satunya pertubuhan persaudaraan di israel.Asas pertubuhannya ialah membina semangat kepimpinan dalam kalangan mahasiswa Yahudi sekali gus menjadi pemimpin bangsa mereka di masa akan datang yang benar-benar memahami idea,nilai dan etika yahudi.

Kebanyakan ahli facebook yang beragama ISLAM dan bersemangat memperjuangkan islam menggunakan facebook seperti Kumpulan Cyber Jihad yang diketuai oleh Muhammad Jibriel atau lebih dikenali sebagai Prince of Jihad telah dibanddan akaun mereka ditutup.Ini jelas membuktikan semangat yahudi yang terlalu tinggi dalam diri pemilik facebook ini kerana terdapat beberapa ahli facebook seperti Joel Leyden yang selalu menyemarakkan semangat tentera israel semasa serangan ke atas ghaza menggunakan facebook dibiarkan begitu sahaja.

Bagaimana facebook mendapat untung?setiap klik yang kita buat ke atas iklan di dalam facebook enyumbang sebanyak $0.50..andai kata kita 1000 pemuda pemudi ISLAM yang klik pada iklan di face dalam masa sejam, keuntungannya ialah $500.. dan bayangkan berapa banyak wang yang anda sumbangkan kepada Zuckerberg dan pertubuhan AEPi nya yang seterusnya disalurkan kepada negara bangsat itu untuk membiayai peperangan di ghaza..Sungguh malang kalau yang menyumbang itu adalah kita..pemuda pemudi ISLAM yang sedang menjadi cercaan negara bangsat itu..

APA ITU AEPi???

Diasakan untuk membantu lelaki yahudi mencari pasangan yahudinya, bertujuan menguatkan hubungan sesama yahudi di peringkat sekolah tinggi dan dibidang pekerjaan, mengekalkan idealisme yahudi supaya terjaga dari sudut nilai, etika dan menyiapkan mereka untuk menjadi pemimpin negara dan organisasi yahudi pada mas depan dalam pelbagai lapangan bidang profesional,berkait langsung dengan israel melalui Ikatan Inisiatif Israel,sangat berkait rapat dengan petubuhan Yahudi/Zionis antarabangsa seperti AIPAC,Hillel, Israel On campus Coalition, aish HaTorah, Chabad on Campus, hasbara Fellowships, B'inai brith International,Shaare Zedek, Chai Lifeline, Holocaust Museum, dan Gift of life......

Oleh itu.....apaka yang kita semua,pemuda pemudi ISLAM dapat lakukan?? lahirkan genius komputer islam? cipta spesis facebook sendiri?pentingkan facebook??perlukah acebook??atau berhenti menggunakan facebook????? menanti jawapan sahabat-sahabat semua......

Jangan kau pandang bibir yang manis (MUKA MARK TULAAA..)
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu

Aaahh...terbaca tulisan Hassan Al Banna, Kemana Kita Menyeru Manusia...mukasurat 15,
Perangilah Ibahiyyah :
Kebebasan yang mengghairahkan, kemewahan yang mempersona, membuang masa dan berpoya-poya di jalan-jalan raya, dalam perhimpunan-perhimpunan, tempat-tempat peranginan di musim panas dan di musim bunga kesemua ini telah diwasiatkan supaya ummat Islam meninggalkannya, malah Islam telah mewasiatkan mereka supaya bersifat menahan diri, serius, wibawa, sentiasa bersungguh-sungguh dan menjauhi perkara yang sia- sia.Allah suka perkara-perkara yang bernilai tinggi dan benci perkara yang siasia".
Adalah menjadi kewajipan kepada ummat Islam mengorbankan tenaga dan usaha dalam lingkungan kekuasaan dan undang-undang untuk menghapuskan perkara-perkara seperti ini dengan tidak mengenal putus asa dan menyerah kalah.

terasa hinanya diri bila terbaca tentang ibahiyyah ini..uwaaa...mungkin kita boleh golongkan kebanyakan yang ada di internet juga ibahiyyah..contohnya.....FACEBOOK.. senang cerita...wassalam

Friday, August 28, 2009

Khas untuk FATIN SAFIAH

Semalam..join ifthor di RAUDHAH...disitu dapat jumpa semua orang yang dah lama aku x jumpa..SEMUA..dan perjalanan pergi balik bersama fatin, wahidah, n teh.. kengkwn yg lama aku xjumpa..sorang dh nk jd mak..2 org lg akan datang...huhu..sampai ja rumah kul 12 malam semalam xleh nak tido til 2 a.m.. penangan radix yg fes time aku minum in my life..huhuhu.. 2jam tuh semuanya terimbau balik..tambah2 bila tengok muka fatin dan selepas bercakap dengan dia..walopun ckit yg kami ckp sbb ramai org.. tp cukup untuk membuatkan aku tingat kat lagu ni..jadi lagu ni..khas aku tujukan buat FATIN ku sayang...doakan i ye ten...:)

Selamat Berjuang
Album : Teman Sejati
Munsyid : Brothers
http://liriknasyid.com

Malam siang berlalu
Gerhana kesayuan
Tiada berkesudahan

Detik masa berlalu
Tiada berhenti
Oh syahdunya

Sejenak ku terkenang
Hakikat perjuangan
Penuh onak dan cabaran

Bersama teman - teman
Harungi kehidupan
Oh indahnya o ooo

Berat rasanya
Didalam jiwa
Untuk melangkah
meninggalkan semua

Kasih dan cinta
Yang terbina
Diakan selamanya

Selamat berjuang sahabatku
Semoga Allah berkatimu
Kenangan indah bersamamu
Takkan kubiar dia berlalu
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah semua ikrar kita

Hati ini sayu mengenangkan
Sengsara di dalam perjuangan
Jiwa ku merana dan meronta mengharapkan
Kedamaian dan jua ketenangan

Tetapi kuakur pada hakikat
Suka dan duka dalam perjuangan
Perlu ketabahan dan kekuatan
Keteguhan hati berlandaskan iman

Slamat berjuang sahabatku(sahabatku)
Semoga Allah berkatimu (berkatimu)
Kenangan indah bersamamu (bersamamu)
Takkan kubiar dia berlalu (ooooo)
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah (ingatlah) semua ikrar kita

Tuesday, August 25, 2009

Bukan Jatuh ditimpa tangga..tapi tangga yang jatuh menimpanya..

uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa....wahai umat manusia...keretaku..merangkap satu-satunya boprenku..telah dilukai..betapa lukanya hati melihat boprenku dilukai..dicalari..andai robek keretaku..bermaksud robeklah jua hatiku... VIVA biruku..sicomel biru itu telah ditimpa tangga..uwaaa...ada org nak tolong repair x?? betulkan balik kemek2 tuh??ada sapa2??dato'???tan sri???yang sudi me'repair bopren ku itu????ohhh...hatiku yang terluka...nak mintak kat org yg x sengaja menjatuhkan tangga tuh..die pun x bersalah sepenuhnya..gara2 hujan ribut angin kencang itulah..semuanya terjadi..ataupun gara2 ttuuutttt...atas dosa2 silam ku kah itu..sehingga si comel yang terpaksa terima padahnya???sob...sob...sob...sadisnya..
ada ke sesapa yang sudi berkongsi kesadisan itu???uwaaaa....tulllooooonn...bulan puasa yang menguji diri ini..sejak hari pertama...sehingga hari keempat..sudah pelbagai cobaan ku terima...membuatkan aku rasa ingin memencil diri..muahaha.. jewangs kan??hehe..mmg sedihpown...sedih sgt..dulu laptop..skang viva..kudoakan agar segalanya getting better selepas ni...:)

Saturday, August 22, 2009

Ramadhan..

Malam ini, kan ku rangkai jerit suara hati

Kan ku ukir disetiap jiwaku ini

Wahai malam yang sunyi, dapatkah kau memberi arti

Pekatnya malam gulita yang kau beri



Wahai sunyi aku rapuh, aku hampa tak berarti

Bila tak ada kasih pelita yang menghampiri

Hatiku resah hatiku galau tak bertepi

Andai tak ada kasih yang abadi



Ya Allah yang abadi

Berilah kami petunjuk walau jalan itu berduri

Berilah kami kekuatan hati lapang hidup ini

Agar setiap galau yang menghampiri

Dapat kami suruh untuk pergi dan tak kembali



Ya Allah yang maha suci

Sucikanlah kami dan hati kami ini

Agar aku tak sesat, tak tenggelam di samudra sunyi

Abadilah kami, abadilah cinta nurani

KENYATAAN RASMI...

Assalamualaikum semua....uwaa....xsangka..hanya kerana poSt itu..terdapat insan insan yang marahkan saya..kerana mengupload post yang merepek2...time kasih kepada yang sms dan menegur dgn cara baik..tetapi ingin ku nyatakan disini post itu hanyalah MAINAN..sekadar gurauan antara aku dan fazali kawan ku itu..kami memang suka merepek..tidak lebih dari itu..oleh itu untuk menjaga hati semua pihak.. MAKA DENGAN RASMINYA SAYA AKAN MENDELETE POST ITU..HANYA DISIMPAN UNTUK TATAPAN SENDIRI.. TERIMA KASIH JUGAN ATAS KOMEN2 YANG LAWAK OLEH PEMBACA..KEPADA SPY SPY YANG ADA..SEKALI LAGI DIULANG INI HANYALAH GURAUAN YANG MUNGKIN TIDAK DIPERSETUJUI BANYAK PIHAK..Buat mengakhiri post kenyataan rasmi ini, saya ingin memohon maaf kepada pembaca yang menanti isi yang ilmiah..kerana baru hari ini dapat guna tenet dengan bestnya..di Kuala Kurau xda tenet..huhu..terseksa...AkhiR sekali ucapan dari saya, SELAMAT MENYAMBUT PUASA..SELAMAT BERPUASA..SEMOGA IBADAH KITA KALI INI DITERIMA ALLAH..KERANA DETIK KEMATIAN MAKIN HAMPIR..MENANTI DETIK ITU MEMBUATKAN HATIKU RESAH.. CUKUP SUDAHKAH APA YANG ADA PADA DIRI UNTUK DIBAWA MENGHADAPNYA..KEMATIAN ITU SANGAT HAMPIR..ALLAH BERKUASA MENARIK RUH KITA HANYA TIDAK SAMPAI SEDETIK WAKTUPUN..

Tuesday, August 4, 2009

~Rest If You Must~

When things go wrong as they sometimes will,
When the road you're trudging seems all uphill,
When funds are low and the debts are high,
And you want to smile, but you have to sigh.
When care is pressing you down a bit.
Rest, if you must, but don't you quit.
Life is queer with its twists and turns
As every one of us sometimes learns.
And many a failure turns about
When he might have won had he stuck it out:
Don't give up though the pace seems slow -
You may succeed with another blow.
Success is failure turned inside out -
The silver tint of the clouds of doubt.
And you never can tell how close you are.
It may be near when it seems so far:
So stick to the fight when you're hardest hit
It's when things seem worst that you must not quit.

-atas permintaan en.fazali i update blog i..i cbok ckit..sorry kepada yg menanti updates from me.. too bz..tapikan..hmm..sorry la..i letak satu poem dari sorang kawan....so i would like to share this poem with u all guys...must read...huhu..i like dis poem..

Tuesday, July 21, 2009

1 dan 2

hari 1 di smk kuala kurau- fuhhhh~ gila penat..tidak terkata..ais berapa gelen masuk perut.. hanya utk setelkan bbrp borang dan jadual..huhu..kena mengajar Kemahiran hidup bahagian Sains Pertnian dan Biologi...ade sorang student nama samaran die k.ros..tingat jerol la plak..

hari 2 di smk kuala kurau- aku tiba2 kena wat keja kayu...yang x pernah aku buat..muahaha...aku dah kena prepare untuk amali bio utk esok..uji vitamin c dlm jus buah..cam zaman dolu2..

So...preparation...

1 thing.....kenapa aku rasa malas???2 3 hari ni?adekah kerana tuuuuuuuttttt.....hehehehe... dirahsiakan ape itu tuuuttt....

Friday, July 17, 2009

tragedi di sengat penyengat berwarna hitam kuning..

harini aku disengat penyengat berwarna kuning ketika aku menapak menuju pokok Ludai, one of Malaysian Timber yang kami semua cari..dengan penuh semangat aku bawa kamera D60 ku itu dan menapak..rupa2nya aku memijak sarang penyengat..aaaaaaaaa... abis kaki dan tangan ku disengat dengat banyak..aku menahan sakit sambil menjerit kearah pakciik ranger hutan taman rimba..pakciiikkk, tulon..lalu die dengan pantas masuk dan menarik diriku..yg pasti aku cuma melindung wajahku dari disengat..dan alhamdulillah..mukaku selamat dari bengkak2.. cumanya, tangan dan kaki ku...berbintat bintat..hehe..sungguh memalukan..sib baik pakcik ranger hutan dah kenal aku..haha.. tragedi ini sangat menarik..halangan demi halangan kami tempuh untuk menyiapkan coffetable book 101 Malaysian Timber nih..muahaha..aduh...kegatalan masih dirasa...gatalnyaa... aiyyaa....

Friday, July 10, 2009

Detik akhirku...diUPSI..

Assalamualaikum..tadi tepat jam 10.30 kertas terakhirku tamat..berjaya dijawab..walopun taktahu betul ke x jawapan tuh..n yg x disangka skema jwpn soalan target yg aku wat difotostat oleh hampir kesemua bdak2 laki n bdak pmpuan dpli..huhu..tidak kusangka..bleh wat duit lepas nih..perasan nak mampos..hahaha.. lepas exam td..pegi suluh budiman..capture gambar menarik..pastu ade jamuan untuk satu kos bersama2 lecturer paling sporting sepanjang 2 sem iaitu en.burn dan konco2nya iaitu en.hamzi n en.azrul.. pastu balik rumah kawan yg menjadi rumah tumpangan aku selama seminggu..aku menyemak kat situ utk stadi..kemas semua barang..masuk keta n balik rumah mama..hik3x..'mama'..ingat nk pack baju..tp still ade bengkel bina insan guru 3 hari lg..jd hari isnin bru pack semua..selasa dh kena out~..oh kuala kurau..smg dipermudahkan urusanku disana..hmm..detik2 akhirku bersama mereka2 yg banyak membantu tatkala 'jatuh ku' disini.. uwaaaa...walopun hidup disini umpama hidup didalam 'vakum'..ttp mereka sentiasa ada utk keluarkan aku dr 'vakum' itu..huhu..keep holding on~..they ask me to keep holding on~...semga urusan kalian sentiasa dipermudahkan selepas nih kakak2 abg2 n kwn2..gambar bersejarah kita tuh x sempat di upload..nanti2lah yer...mm.. actually i'm waiting for mama..dh seminggu x tengok muka my beloved mak angkat..rinduu laa plak...smlm kol die tgh cbok..huhu..mama..balikla cepat..detik2 akhirku disisimu..huhu..n tengah tengah menulis tadi..tiba2 ade kol dr batu gajah perak,seorang ibu yg nak hantar die ke pusat pemulihan Raudhah..kesianla..bru umur 16, dh bermasalah..dh beranak..sayangnya die insan yg cerdik dr segi akademik..xpe..sabar ya bu..akan sy usahakan..sudah 2 panggilan dalam masa seminggu nih..tp satu lg..missing..kat mana aku salin no.makcik tuh ntah..siannya..smoga Allah mempermudahkan urusan memperbaiki generasi muda kita yg makin hari makin runtuh akhlaq nya...sayang..seribu kali sayang...aku cinta padamu..aku xmahu melihatdirimu terus bermaain api..semoga Allah memperkuatkan aku dan yang lain utk terus berada disisimu..
smg kamu sedar ttg kita semua tidak kekal dibumi..dan pasti akan menghadap Allah...

Thursday, July 9, 2009

Esok last paper..

yeii..esok last paper final dpli..pastu start praktikum..jadi, "pecahkan saja gelas itu.." bak kata pepatah idzhar n sir-b..muahahaha...gelong..xde rasa nak baca untuk paper esok..tuloonnn... apekahhh???

Monday, June 29, 2009

Says

~lelah~

"seperti melihat cahaya yang meyakinkanku, bahawa sekecil apapun hal yang terjadi memang kerana sesuatu alasan..yakinlah naseebah"


Friday, June 26, 2009

Wishes from frens..spraizzz..



assalamualaikum..time kasih atas semua ucapan untukku dari semua org...and ini yang aku rasa yg sempat nk di upload..hehe..dr k.saiza,k.kuni,k.ina, k.wani, k.clarice,and k.enzuzan...huhu.. yg dr enz and clar ni memang mengajutkan..di colmar park bukit tinggi..sebuah kugiran dijemput utk nyanyikan lagu besdey utk aku yg x glamer ni..wou...cam hebatja..terharu plak depan ramai org..nasib beik x nangis..yg kad ni plak dr kakak berempat tuh..wishes yg menarik..muahaha.. ini kat bukit tinggi...tp telah diedit oleh ku..hehehe.. kumpulan kugiran berjaya holdings..org mexico kot..ke malaysia ckp bhs spain..bih kurang aa..

yg ni k.enz n k.clar..yang menarik kugiran tuh masuk n nyanyi utk aku..hehe..terharu..telah diedit..saja nk blurkan wajah mereka..wanted persons..hehe..tenkiu semua org..sayang semua..smg dpermudahkan semua urusan kita..for final sem ni..

Thursday, June 25, 2009

25 june 2009

its my birthday...x minx hadiah..nak mnx doakan sy ya..semoga semua urusan sy dpmudahkan,dimurahkan rezeki,n ape2 ja doa yg baik utk saya..tq beri mac april n june.. utk abah tersayang..hepi faders day n hepi besdey semalam 24 june.. bapak n anak..besdey sebelah.. hehe..

Wednesday, June 24, 2009

Tiredness ;|


Patutla aku rasa penat nak mampus sejak akhir- akhirni... Rupanya aku banyak x baca doa bila nak mula buat benda2 yang berat..huhu..gelong tahap cyanide~...huhu..

Ramai yang apabila keluar rumah terus sahaja keluar tanpa membaca doa yang diajar oleh Nabi sallAllah ‘alayhi wa sallam. Sekurang-kurangnya itulah yang sering diperhatikan. Apabila Nabi sallAllah ‘alayhi wa sallam keluar rumah Baginda akan membaca:

اللَّهُمَّ إِنِّي أعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ ، أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ ، أَوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَيَّ

(حديثٌ صحيح ، رواه أبو داود والترمذي وغيرهما بأسانيد صحيحة)

Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari menyesatkan atau disesatkan, dari menggelincirkan atau digelincirkan, dari menganiaya atau dianiaya, dari memperbodoh atau diperbodohkan (oleh orang lain).

(Hadith Sahih Riwayat Abu Dawud)

Kalau kita betul renungkan makna doa ini maka kelebihan doa ini akan benar-benar dapat dirasakan. Berapa ramai orang hari ini yang dipersenda oleh orang, disesatkan, dianiaya atau menganiaya orang lain selepas keluar dari rumahnya ? Tiada apa yang dihairankan kerana mereka memang tidak membaca doa keluar rumah. Masalah buli di sekolah pun mungkin boleh dikurangkan secara drastik dengan izin Allah jika ibu bapa mengambil inisiatif untuk mengajar anak mengamalkan doa ini dalam kehidupan harian. Mungkin boleh diprint dan diframe depan rumah buat sementara waktu bagi memudahkan menghafalnya. Bagi yang kaya mungkin boleh ditulis atas flip chart dan diletak di tempat laluan sebelum keluar rumah. Semoga Allah memberi kekuatan untuk menghidupkan sunnah yang mati ini.

Thursday, June 18, 2009

Too bz...Too shot..Sumtin wired..


Ni gambar aku tgh bz weh.. Sorry kengkawan..life getting bz..so so bz..X sempat nk balik penang pun..not running away yaa..pliz understand dat statement..muahaha...actually..my normal life hear is "must be bz"..ngee..klo x bz bukan daku la tu..bak kata cik mira.. Jadi meh nk update ape yg bz sgt tuh..
Ni kenyataan yang pertama kebzian di UPSI.."bz+ penat+ gumbira+ adeh leteh den"= "HEAD GIRL".. ngeh3x..ku tulis ayat ni sambil angkat kening double jerk..hehe..macam org putus fius~ lalala...huhu.. sgt cbok..masa sikit..nk balik penang x sempat.. bnyk yg menanti di penang..sabarlah menanti kepulanganku..hehe.. yang atas td tuh..me n my frens kebun..rumah kedua selepas tempat berteduh masing2..ecewah..ayat..cam tiru si Benz sarkastik tuh plak..ishh..pengaruh novel Hlovate dlm diri..ngee..
Yang bawah ni kenduri kak maya..anak my beloved mak angkat..oh mama..hikhik..makcik musti gelak besau klo baca ayt nih..hanya 2 kali bjaya sebut oh mama..pastu xjd dah..hehe.. Dalam gambar kat bawah aku nk kenalkan..kawan since i sekolah rendah mamat capik org pulau yg skang di sarawak..sanggup kau rendah lautan itu utk hadir bertemu ~tuuuT~ hehe..xpe..akan ku rahsiakan..ngeh3x..jgn marah yek..n yg sgt mesra ngan i tuh..dat is my honeybunniecutiefren cik anis S..my beloved mak angkat bju pink cerak..yg tgh tu anti ana..jiran waktu kat penang.. n gmbar pengantin..haha..bila la kami yg lein ni nk jd pengantin..mungkin ku harus ke sabah..ngee...say it not on purpose..hahaha..tanda2 kalium terkena oksigen..~gelong~ eh..ada lg..gambar ngan kengkawan kat upsi..gmbar ngan anaksedara my mak angkat.. n cik tipah kita yang vogue tuh~lalala...yg pasti aku sedang cuba cari perjalanan bersama masa..yang mana hidup itu dewasa bersama usia..ahh..hlovate..aA+bB...still me..xkan aku jd ferum yg teroksida..
Satu kesimpulan yang aku buat..ahah..mcm hlovate: identifying something unidentified is harder than justifying the E=mc2 equation. Emotion falls under that something.. haha..
Peringatan untuk kita semua..say it when u mean it..klo x better dun..Hidup adalah perjuangan.. satu lagi..25 june ni besdey i..nak bgtaula..i nak hadiah..jgn lupa bagi yaa..daa..salam..

Wednesday, May 27, 2009

Stranger?

Allah Maha Tahu.
Mungkin hari ini i call u stranger.
mungkin nanti bukan.
mungkin akan terus menjadi stranger.
mungkin juga bukan.
mungkin akan jumpa.
mungkin jugak tak.
Allah Maha Tahu

LALALALLA...

Saya ingat lagi ayat emak ; Turunlah jumpa dia.Ya Allah. Sedapnya mata memandang muka dia. Lembut sangat air muka dia. Betul tak tipu. Sejuk hati tengok muka dia.Turunlah jumpa dia.-CHIKA-AKU-?

-ini cita chika-tp mcm fairytale-mcm penah dejavoo-HAHAHAHA-dah jangkit la David Beckham (bukan nama sebenar..HEH..)-tuloon- Leukosit ckp dekat Eritrosit -JANGAN JANGKIT DULU- ambil masa.. -MUAHAHAHA-

Tuesday, May 19, 2009

Very inspiring quote from Tuesdays with Morrie..

"So many people walk around with a meaningless life. They seem half-asleep, even when they're busy doing things they think is important. This is because they're chasing the wrong things. The way you get meaning into your life is devote yourself to loving others, and devote yourself to creating something that gives you purpose and meaning."

"Learn how to die and you learn how to live."

"You see," he says to the girl, "You closed your eyes. That was the difference. Sometimes you cannot believe what you see, you have to believe what you feel. And if you are ever going to have other people trust you, you must feel that you trust them, too -  even when you're in the dark. Even when you're falling."

"Live life to the fullest."

Buat insan y bergelar zaujd...

Sempena dengan musim walimah ni... =)

Wahai bakal zaujd ku,
Ingin aku bertanya perihal dirimu,
Bagaimanakah keadaan iman dan amal solehmu tika ini?,
Sudahkah engkau sujud menyembah ilahi?
Adakah engkau telah memberi makanan buat jiwa dan hatimu?

Wahai mujahid,
Selepas aku melihat engkau di balik hijab istikarahku,
Aku sungguh gembira dan tak henti-henti mengucap syukur,
Gembira kerana aku bakal memiliki rijal yang hebat,
Tapi aku juga takut…..
Takut kau alpa dan leka dalam dunia yang fana…..
Takut kau tergoda dengan nikmat yang sementara.

Aku bukan wanita bercita rasa tinggi,
Bukan ingin dimanjakan dengan wang berjuta,
Bukan ingin tubuh disaluti sutera dan permata,
Kerana ianya tiada nilai di sisi khaliq yang maha Esa,
Hanya iman dan taqwa yang akan dilihatNya.

Sebelum kau menyambut akad dari walid kesayanganku,
Aku ingin kau berjanji,
Berjanji yang kau akan menjadikan aku wanita yang paling bahagia,
Berjanji denganku yang aku akan dijadikan pembantu di sayap kiri perjuanganmu,
Berjanji bahawa kau akan mengejut aku di malam hari untuk tahajud dan mendamba cinta pada Allah,
Berjanji bahawa kau akan menghidupkan sunnah habibullah di teratak kita,

Wahai kekasih Allah,
Aku bersedia menjadi zaudjah mu,
Kerana aku tahu kau adalah pilihan Allah buatku,
Aku tak lupa akan janji kita di luh mahfuz sana,
Tapi jika Allah takdirkan kita tidak berjodoh di sini,
Barangkali kita akan bertemu di kerajaan akhirat nanti,
Usah khuathir akan diriku,
Letakkan aku dalam jagaan Ar-Rahman,
Percayalah bila tiba waktu dan masanya,
Kita pasti akan bersatu jua…..


=)
HE KNOWS BETTER...If GOD answer your prayer, HE is
increasing your faith, If HE delays,HE is increasing your
patience, If HE doesnt answer,HE has something better for you.
Just open your heart & let HIM shows you the best....
Semoga sentiasa dlm rahmat Allah semuanya.. \('',)/

Saturday, April 25, 2009

JANGAN TERLALU MEMILIH CINTA...


ibarat memilih pohon??
skang aku disebarang takir,kuala terengganu..ni lagi artikel yang aku terbaca..zapp..tertusuk..
***************
Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya…

Pelajar: Guru, apakah erti cinta..? Bagaimanakah saya boleh mendapatkannya…?

Guru: Ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana. Berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. Kemudian ambillah satu ranting. sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

Pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

Guru bertanya: Mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun…?

Pelajar menjawab: Saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. Jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya.

Gurunya menjawab: Ya, itulah cinta…

Di hari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan…?

Guru: Ada hutan yang subur didepan sana. berjalanlah kamu. tapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. tebanglah sepohon pokok saja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik,segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.

Pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

Maka gurunya pun bertanya: Mengapa kamu memotong pohon seperti ini….?

Pelajar itu menjawab: Sebab, berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan aku takut akan kembali dengan tangan kosong. jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa kesini. pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya…

Maka guru itu menjawab: Itulah perkahwinan…….

TAMAT

Kesimpulannya, usahlah terlalu memilih cinta, ditakuti anda akan terlepasnya, dan janganlah terlalu memilih jodoh, terimalah pasangan anda dengan seadanya. Tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Setiap insan pasti ada kelebihan dan kekurangannya.

Sesedap ais kacang??

Skang jam 7.34 pagi di seberang takir, kuala terengganu..tetibaja aku ade kat sini..aku memilih untuk berada disini..dan terbaca satu blog seorang sahabat.. www.shibah.blogspot.com
Jadi blehla kalau nak bukak blog die n baca.. terbaca sesuatu yang ku akui itu kekuranganku..
ini ceritanya....tajuknya sesuai "sesedap ais kacang"
**************
Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna..
Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka..
Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk..
Ada pula yang kate saya kuat emo..
Sikit-sikit nak marah..
Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar..

Lepas tu saya cuba buat lawak
kononnya nak tarik perhatian orang lain
saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya
terutamanya pelajar-pelajar perempuan..
Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti)..
tapi saya tak kesah..
asalkan ada yang terhibur..

Tapi saya tetap merasakan kekosongan..
Memang lumrah manusia..
Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanita
Macam itulah yang saya rasa..
Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'..
Di dorm sms awek sampai pagi..
ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit..

Saya mula berfikir..
"Adakah aku perlu BERCINTA?"
Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu..
saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'. .
Dan masa itulah saya kenal awak...
saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya..

Mula-mula awak jual mahal..
Tapi saya tak kisah..nak beli gak..
akhirnya, dipendekkan cerita..
saya pun mulalah BERCINTA..

Masa bercinta,memang saya sangat-sangat bersemangat
Apa orang kata..'ALL OUT'lah..
haha..
Saya selalu call awak,awak pun selalu call saya..
'gayut' malam-malam. .kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam..
Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu..
Tidak terasa pun kehilangannya. .

Mase bercinta memang indah..
Semuanya indah..
Sikit-sikit gurau-gurau
Sikit-sikit gelak-gelak
kalau merajuk men pujuk2..
kalau 'birthday' kita sambut sama-sama..

Untuk diri ini,terasa amat bahagia..
Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai..
Saya pernah terikir..
Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam,
kata saya macam-macam. .
Asalkan awak memahami saya..

Satu hari saya dengar ceramah..
Alhamdulillah. .
Dalam ceramah tu saya sedar,saya banyak buat dosa
dan saya kena brubah..
Hidup saya mesti selari dengan Islam..
Saya kena jadi baik..
Sebab memang itu fitrah manusia..mengingina kan kebaikan..
semua orang nak masuk syurga kan?

Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid..
Rapatkan diri dengan Al-Quran..
Selalu solat jemaah awal waktu..
Selalu dengar tazkirah..

Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur Quran
Saya beli dua, satu untuk saya, satu untuk awak,
Saya taknak jadi baik seorang diri..
jadi saya ajak awak sekali..
Saya ajak awak baca Al-Quran..
saya kejut awk bangun subuh..(calling)
saya ajak awak saling beri tazkirah..

Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya..
Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple.
Saya kata,kita bukan buat benda yang salah..
bercinta kerana Allah..
Kita couple tak macam orang lain..
Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je..
ade yang siap wat mksiat lg..
pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi..
Tapi kita couple baik-baik..
Jaga batas-batas syara'..
Tak guna ayat jiwang-jiwang
janji taknak jumpa, takut berlaku maksiat..
cuma sms dan call je..

Dan awk terima perubahan saya itu..
Saya pun banyak nasihat awak..
Awk pun terima..
Walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tu
Tapi saya faham, perubahan memerlukan masa..
Dan akhirnya saya rasa..
Hubungan kita semakin diredahai..
Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan. .

Dalam proses perubahan saya,
Saya mula menyedari bahawa berdakwah itu wajib...
Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran.
Kalau kita tidak berdakwah..
kita akan dipertanggungjawabk an oleh Allah di akhirat kelak.
sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf,
surah ke 7,ayat ke 164:

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di
antara mereka berkata: "Mengapa kamu
menasihati kaum yang Allah akan
membinasakan mereka atau mengazab mereka
dengan azab yang amat keras?" Mereka
menjawab: "Agar kami mempunyai alasan
(pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu,
dan supaya mereka bertakwa".

Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adik
Tegur mereka apa sahaja yang silap..
Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah/dose..
Saya mesti nak tegur.
Selemah2 iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman..
Ape lagi..tegur je la depan-depan. .huhu~~

Lepas tu, satu masa..
saya terbaca pasal couple..

"COUPLE HARAM"

Saya tak percaya..
tapi bila baca detail-detail yang dia bagi..
macam betul pulak..
huhu~~
tapi biasala..
kalau kita suka satu benda tu..
kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita..

Saya pun buat tak tahu pasal benda tu..
dan teruskan saja hubungan kita..
kita tak buat maksiat..
Kita jalan-jalan pegang tangan..
tak jiwang-jiwang. .
Cuma saling ambil berat..
Tanya khabar..
Borak-borak. .
Siap bagi tzkirah lagi..
Apa yang haramnya dengan benda ni?
Tak kisahlah..

Masa terus berlalu...

Masa ni dah nak dekat Trial SPM..
lagi tiga minggu sebelum trial..
dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan..
buat study group
Pada masa yang sama, bagi tazkirah..

Ada yang terima..
ada juga yang buat tak tahu
Kadang-kadang bila tegur..
saya kena marah pula..
macam-macamlah alasannya
ada kata saya tegur tak berhikmah..
ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je..
Tapi tak kisah..
saya ada tempat mengadu..
huhu~~

Suatu masa..
ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri..
saya terjumpa ayat ini..

Mengapa kamu suruh orang lain
(mengerjakan) kebajikan, sedang kamu
melupakan diri (kewajiban) mu sendiri,
padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)?
Maka tidakkah kamu berfikir?
(Al-Baqarah, ayat 44)

Saya pun terfikir..

"Selama ini aku asyik tegur orang je.
Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan,
Cepat marah, suka buang masa,
ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan..
Macam mana ya?"

Lepas tu terjumpa pula ayat ini..

Dan janganlah kamu campur adukkan yang
hak dengan yang batil dan janganlah kamu
sembunyikan yang hak itu, sedang kamu
mengetahui.
(Al-Baqarah ayat 42)

Tiba-tiba saya terfikir satu keritikan kawan..

"Alah kau tu..cakap je berapi..gaya alim,tapi couple gak..sama aje kau
dengan kami..tegur orang konon.."

Berfikir sejenak..
Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak?
Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh?
Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayah
tahu saya selalu berhubung dengan perempuan?
Dan terkadang saya rasa serba salah?

Macam-macam yang saya fikir..

Dipendekkan cerita lagi sekali..
saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dkwh..
Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap..

Dalam perjalanan ke seminar tu..
saya masih sms lagi dengan awak dalam bas..
sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu..
Dalam fikiran saya..
"Ni kira dakwah juga..saling ingat-mengingati. ."

******

Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf,
pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiri
Lagipun kami semua penat..
takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam..
pihak penganjur pun faham..

Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ..
Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple.
Tapi saya tragak-agak. .
"Kalaulah betul couple tu salah..habis tu,nak
buat macam mana? Aku kena clash ke?
Alah,buat apa fikir macam tu..tanya je la. Kalau
tak buat salah, apa nak ditakutkan?"

Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu..
Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri.

"Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikit
boleh?"

"Em,boleh..duduklah . Nta nak tanya apa?"

"Er..macam ni,sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorang
kawan ni, perempuan la. Tapi bukanla setakat kawan biasa...rapat gak la. Bukan rapat biasa,tapi rapatla.."

"Bercinta ke?"

Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate..mesti dia marah nnt. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya..

"Sebenarnya. .couple ni boleh ke tak bang?"

"Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32:
Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."

"Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina. Niat kami baik. Saya dah cuba sedaya upaya mengawal perhubungan kami. Sms pun takdelah jiwang-jiwang, selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia."

Saya tak mahu mengalah.

"Memang betul niat nta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap sahaja batil, yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni."
Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini:
Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik
perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.
(Surah Al-Anakabut, Surah 29, ayat 38)

"Akhi, kalau nta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada nta ialah, setan telah buat nta pandang indah benda buruk yang nta lakukan. Walaupun nta berpandangan tajam, maksudnya nta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat nta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat nta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa nta sms dengan dia, nta ingat Allah. Mesti ada masanya nta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?"

Betul juga katanya. Lepas tu saya kata, "Tapi bang, saya dah janji dengan dia taknak jumpa lg. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya. Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?"

"Em, betul, nta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Nta dah dapat

elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau nta janji taknak call die pula, nta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akh..masih ada zina yang tetap nta tak dapat elak apabila bercouple.."

"Zina hati?" Saya menduga.

"Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya tentang bagaimana menghampiri zina tu. Nta boleh 'check' dalam Riyadahus Solihin, bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia. Hakikatnye, macam mana pun nta buat, nta tetap tak dapat lari daripada zina hati."

Saya terdiam..kelu. Tak tahu apa nak dikata. Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya. Kemudian dia sambung..

"Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada nta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada nta."

"Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sgt.."

Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jwb..

"Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang nta. Nta tak kurang sikit pun. Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi."

Saya trdiam lagi.

"Pasal die pula, cube nta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab nta, apa yang nta nak buat tu betul, meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri."

Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sdar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram.

"Jadi apa saya nak buat bang?"

"Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu."

"Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?"

"Dengan dia ni lain. Nta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan nta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu nta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner."

Tiba-tiba saya terfikir..

"Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?"

Saya cakap..

"Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?"

Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab..

"Akh, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri. Nta boleh rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat 11. Lagipun, nta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni..abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan."

Alamak...tak boleh lari lagilah nampaknye..saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga.

"Semuanya dah jelas rasanya..Nampaknya saya kena tiggalkanla benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup."

"Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan."

"Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri."

Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri..

"Semuanya dah jelas..buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat..jadi rasanya, inilah masanya.."

Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu..

"Assalamualaikum. .Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam. Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga. Assalamualaikum. ."

Berat betul nak hantar sms tu kat awk. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tiggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika...saya tekan juga button [send].

Lepas tu tertera di skrin..

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya..saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak..

"Terima kasih bang.."

"Takpe, dah tanggungjawab. ."

Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata...tak sangka..mmg tak disangka..Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya..
Tiba-tiba saya teringat ayat Allah..surah Al-Baqarah,ayat 216..

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

*******

Masa terus berlalu.. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang,tapi saya terus cuba. Saya selalu bagi tazkirah, ingatkan orang.
Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil.. Macam-macam yang berlaku..ada kritikan..ade gk yg stuju..tapi tak kisahlah semua tu..

Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak..awak bagi gambar bunga..bawah tu ada ayat..

"Seindah gubahan pertama.."

Saya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.."Kena tegaskan rasanya". Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir..

"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya..

Assalamualaikum. .saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan.. .Lagi satu,

Jangan cari cinta manusia,
ia penuh dengan penipuan,
kekecewaan,
dan tak kekal..

Tapi carilah cinta Allah..
tiada penipuan,
tidakkan pernah mengecewakan
itulah cinta abadi..
Cinta yang diredahai..

-Yang Terakhir- "

[SEND]

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Saya dah buat keputusan.
Saya pasti apa yang saya buat ni betul.
Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya.
Saya takkan berpatah balik..

Takkan..buat selama-lamanya. .
__________ _________ _________ _________ _________ _________ _________
wou....hebatnya dia dalam cerita ni kan????