Tuesday, October 6, 2009

Agar Bidadari Cemburu Padamu..

wahh..sedapnya bunyi ayat tukan..ade ka bidadari nak cemburu kat kita ni.."wanita di dunia??" ape sangatlah kelebihan wanita dunia ni ada kan?? Kebetulan k.mariani bg pinjam enam buah buku kat i utk seminggu nih..i nak sebut la..tentang salah satu buku yang tajuknya Agar bidadari cemburu padamu..bru selak2 beberapa page..dan tertarik dgn sesuatu..hehehe..

Logikkah bidadari cemburu pada wanita dunia?? dalam buku ni Salim A.Fillah ade tulis.. LOGIK ja..sebabnya Rasulullah telah menggambarkan keunggulan wanita dunia berbanding dgn bidadari yang tidak terlihat..

"""Aku bertanya,"Ya Rasulullah,manakah yang lebih utama,wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?" Beliau menjawab, "Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari seperti kelebihan apa yang nampak dari apa yang tidak terlihat."

Aku bertanya, "Mengapa wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari?" Beliau menjawab, "Kerana solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuningan, sanggulnya mutiara, dan sisirnya terbuat dari emas. Mereka berkata, "Kami hidup abadi dan tidak mati. Kami lemah lembut dan tidak jahat sama sekali, kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali. Kami ridha dan tak pernah bersungut-sungut sama sekali.Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya." (HR Athabrani,dari Ummu Salamah)""""

Haaa...hmm..huhuhu...apo nak dikato...selayaknya kita bersyukur atas ni'mat hidup yang diberikan Allah sebagai seorang wanita..terbaca satu ayat dlm buku ni dimana kawan2 kepada si A menggelar si A SI PENUMPAH AIRMATA ataupun RIFQAN BIL QAWARIIR.. hehehe..macam akuja..ape2 jd..ckit2..nangis..cry babyla katakan..tapi tak nangis depan orang..i nangis dalam sicomel biru..viva kekasih hatiku itu..hehe..

Kesimpulannya, bg org yang bersyukur dgn Allah..dia seharusnya merasakan Allah sayang padanya.. dan janganlah kita tenggelam dengan ni'mat yang diberi, tanpa pelita penerang, tanpa sinaran cahaya yang membuatkan kita bisa menatap lekat keindahan, keunikan, keajaiban dan pesona hidup. Bahkan tanpa alat pernafasan yang membuat kita termengah-mengah mengutuk air terminum yang rasanya pahit-pahit masin..

""Dialah yang menurunkan kepada hambaNya ayat-ayat yang terang, agar Dia mengeluarkan kalian dari kegelapan menuju cahaya. Dan sesungguhnya, Allah benar-benar Maha Penyantun lagi Maha Penyayang terhadap kalian." (Al Hadid 9)""

Wahia Rabbku, tiadalah Engkau ciptakan semua ini dengan sia-sia...Kerana Engkau Sayang Padaku..Ali imran 191..

3 comments:

Anonymous said...

baca sampai habis.........di akhir bab ada satu perkara yg wanita boleh lakukan tp bukan bidadari hehehehehehehehehe............
bidadari cemburu kerana dia tak mampu menjadi seorang ibu....
-k mariani (mmmm perlu ke sibah ingat semua dialog akak?...huhuhu)

Noorhasmira said...

hm, menarik

naseebah (asfal awliya') said...

huhuhu...ape maksud soalan mu itu k.mariani??mira..mmg menarik..nanti dh baca abis mesti lg menarik..